Det er kanskje fristende å hive i seg en kjapp skål med luftig frokostblanding eller å bare ta en halv brødskive i hånda mens du løper til bussen om morgenen. Men husk at frokosten er, som man alltid har sagt, dagens viktigste måltid. Får du ikke i deg en god frokost, er du både mindre effektiv på jobb og lærer mindre på skolen.

 

Vil du ta deg tid til å få en skikkelig start på dagen, er det noen hovedmomenter en frokost bør inneholde. Ernæringsfysiolog Kari H. Bugge hos Grete Roede gir deg sine tips:

 

- Frokosten er dagens første måltid og gir påfyll av energi til kropp og hode etter en natts faste. En god frokost består både av karbohydrater, proteiner og litt fett. Karbohydratene bidrar til å få opp blodsukkeret og gi energi til hjernen, proteinene gir påfyll av byggestoffer til kroppen og fett trenger vi også litt av, forteller hun til Kvinneguiden.

 

Mange flotte ord, men hvordan skal du så få i deg alt dette? Det er ikke så komplisert som det kanskje kan virke.

 

- Grovt brød eller grove kornvarer gir karbohydrater av den gode mettende sorten. Proteiner får vi fra pålegg og melk, mens litt fett kommer fra margarinen på brødet og litt fra pålegg - alt etter hva vi velger, oppklarer Bugge.

 

Unngå raske karbohydrater

 

I tillegg er det diverse matvarer du med fordel kan unngå når du spiser frokost.

 

- Det er ikke lurt å pøse på med raske karbohydrater som loff med syltetøy eller Honnikorn med melk. Det resulterer i en rask stigning i blodsukkeret og deretter et like raskt fall. Vi får kortvarig glede av energien og blir fort uopplagte og småsultne, forteller ernæringsfysiologen.

 

De fleste kjenner som nevnt til at frokosten er et viktig måltid, men hvorfor er det egentlig så viktig? Bugge forklarer:

 

- Her er det litt uenighet blant enkelte fagfolk, men vår erfaring i Grete Roede er at gode frokostvaner er en god hjelp for å få på plass et regelmessig måltidsmønster. Noe som igjen er viktig for å få kontroll på sitt totale matinntak. Vårt råd er å ikke lure seg selv til å tro at du kan spare kaloriene til senere på dagen, som oftest resultarer det i at man spiser mer senere på dagen - og da gjerne på kvelden, sier Bugge.

Les hele saken
Les alt om:

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!