Denne artikkelen er skrever av Treningsmagasinet.no!

Når det er kaldt, mørkt og lite trivelig ute må vi ofte gå flere runder med oss selv før motivasjonen til treningsturen er tilstrekkelig til å ta oss over terskelen. Nicolas Lemyre er idrettspsykolog ved Norges Idrettshøgskole og sier at det kan være lurt å trene mens det er lyst ute!

Høsttrening


Lemyre sier det finnes mange mulige tiltak for å holde motivasjonen oppe for å trene seg gjennom krevende høstmåneder.

- Jeg kan nevne momentene treningsvariasjon, fellestrening, trening i dagslys og taktisk variasjon av trening, sier Lemyre.

Her får du tipsene hans;
  • Treningsvariasjon
  • Variasjon er viktig. Langrenn, sykling og løping er artige aktiviteter hvor det vanligvis kan være motiverende nok å trene alene, men når høstmørket og kulden kommer, kan det være lurt å ha en treningsgruppe som møtes flere ganger i uken. Sosial tilhørighet til en gruppe, samt det sosiale presset man føler for å komme på trening når man tilhører en gruppe, kan bli viktige motivasjonskilder for å holde bra treningsnivå når det er kaldt og lite trivelig å trene ute.
  • Alternativer
  • Når graderstokken ligger rundt null, det regner og snøforholdene ikke tillater skitrening på snø, kan det være lurt å ha flere muligheter for barmarkstrening. For noen uker om høsten kan det være lurt å bytte ut noen kjedelige (og farlige) rulleskiturer med artige, alternative treningsøkter.
  • Trening i daglys
  • Når dagene blir kortere og kortere, kan det være lurt å trene mens det er lyst ute. Om du har mulighet til dette kan du få en større psykologisk effekt av treningen. For å få tid til å trene mens det er lyst, kan du komme litt tidligere på jobb og dra litt senere. I tillegg til å få et psykologisk kick av å få din daglysdose mens du trener, vil du sannsynligvis føle deg piggere andre halvdel av arbeidsdagen din (husk at man trenger noen tilpasningsdager før man får fullt utbytte av en forandring i timeplanen sin).
  • Taktisk variasjon av trening
  • Det kan lønne seg å være litt taktisk for å hente mest mulig energi fra været. Gjennomfør gjerne de mer krevende intervall- eller høyintensitetstreningene når det er fint vær ute. Kos deg med de lettere og mer behagelige treningsøktene når det er vått og grått ute. Da bruker du været taktisk for å holde motivasjonen på topp uansett vær, og der du varierer treningen etter værvarslingen.

    Les hele artikkelen på Treningsmagasinet.no!
Les hele saken
Les alt om:

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!