Det koster alt fra 200 kroner til 600 kroner månedlig å trene på treningsstudio. Dette kan fort bli relativt dyrt for deg - det gjelder ikke minst for støttemedlemmene!

Nei, da er det bedre å få gratis mosjon og mulighetene er like mange, om ikke flere, utendørs!

Gåtur

Bestem deg for å gå ute til faste tider hver kveld eller morgen. En gåtur gjør underverker for rumpe og lår, og i tillegg forbedrer du holdningen din. Går du i oppoverbakker, trimmer du din største muskel - rumpa!

Holder du et middels jevnt tempo, brenner du cirka 266 kalorier i timen.

Sykling

Frisk luft, fuglesang, solskinn, tre og gress - eller en svett og tett spinningsal? Å kjøpe deg en ny sykkel, hjelm, hansker, refleksvest og gjerne noen gode sykkelsko, kan bli en investering du aldri vil angre på. Når du sykler trener du dine største muskelgrupper i bena og får opp pulsen skikkelig.

Holder du et jevnt tempo med motbakker og utfordringer, kan du brenne rundt 566 kalorier i timen.

Rengjøring

Vi må alle rengjøre huset av og til, men her får du en unnskyldning til å gjøre det oftere enn annenhver uke. Det er kjempetrening for kroppen din! Rydde, vaske opp, tørke støv, riste tepper, skifte på sengene og vaske gulvet hjelper deg å stramme opp overarmer, strekke godt ut, tone midjen din og gå løs på lårmusklene dine. Dessuten er det herlig å se at hjemmet skinner etter at du er ferdig, så det blir dobbel belønning.

Du kan brenne cirka 160 kalorier i timen ved å støvsuge i moderat tempo.

Sex

Den morsomste treningen av alle mener mange. En elskovsakt styrker immunforsvaret ditt, virker stresslettende, produserer endorfiner som virker positivt på psyken, virker smertestillende, får deg til å sove bedre og reduserer sjansen for kreft - for å nevne noe.

I tillegg brenner du en pen sum kalorier per time, cirka 400!

Gå på skøyter

Dersom vinteren blir kald nok og det fryser godt nok på det lokale tjernet, spenn fast skøytene på føttene og ta deg en real tur. Du må enten investere i et par gode skøyter (som bør vare i mange år) eller du kan låne skøyter av kjente. En treningstur strammer opp leggmusklene, rumpa, lårene, hoftene og skjerper konsentrasjonen for balanse.

Du kan brenne opp til 870 kalorier i timen!

Hagearbeid

Er du heldig å har en liten hageflekk, kan du trene kroppen din ved å stelle den! Klippe plenen, klippe grener, stusse busker, rake løv - det meste trener kroppen og du blir samtidig i godt humør av å være ute.

Du kan brenne 500 kalorier i timen av å klippe plenen og 300 kalorier i timen av å rake løv.

Kilder: Timesonline, about.com
Les hele saken
Les alt om:

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!