• Denne saken er skrevet av Treningsmagasinet.no!
  • Hvis du ikke synes at trening virker fristende, er det viktig å fokusere på å ha det moro. Løping i vann får opp kondisjonen, strammer opp kroppen og får opp humøret!

    Vanntrening


- Aquajogg er også veldig god trening dersom du er skadet og ikke får løpt på vanlig måte, sier Susanne Wigene som trener i svømmehallen på Domus Athletica i Oslo.

Etter at hun ble skadet i foten, begynte hun å trene i basseng sammen med andre aquajoggere som viste henne hvordan det skulle gjøres.

- Hvordan la du opp treningen?

- Jeg løpte bare "rolig" i 90 minutter hver gang. De andre løpte intervaller, omtrent som de gjør ute. Jeg fikk ikke opp pulsen uansett hva jeg gjorde og det hele endte bare med at jeg stresset. Da fant jeg ut at jeg løper rolig og finner en god teknikk, sier hun.

Wigene forteller til Treningsmagasinet.no at treningsformen er blitt mer vanlig i Norge og at det blir holdt vanngymnastikk i flere svømmehaller i Norge.

God effekt

Løperen sier hun har kjenner god effekt av aquajoggingen.

- Ja, uten tvil, jeg har i hvert fall holdt ved like løpebevegelsen og det var ikke så tungt å begynne å løpe ute igjen som jeg trodde det kom til å bli. Det kan jeg nok takke aquajoggingen for, sier hun.

Løperen anbefaler aquajogg for deg som liker å bade eller er skadet.

- Jeg anbefaler å avtale med en venninne eller kamerat dersom du skal ha flere økter i uka. Det kan bli litt ensomt dersom du er helt alene, sier hun.

Les hele saken
Les alt om:

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!