Saken er skrevet av Treningsmagasinet.no!

Stadig flere sverger til øko-mat, men sykler eller går man fortere på ski av å spise økologisk dyrket mat?

  • Les mer på Treningsmagasinet.no!
  • - Man kan ikke trene seg til et bedre kosthold og man kan ikke spise seg til bedre kondisjon, sier indremedisiner og kostholdsekspert Fedon Lindberg.

Men ifølge indremedisineren kan det være visse fordeler med å spise økologisk mat, selv om man ikke nødvendigvis løper fortere av det.

Kroppen blir bedre

- Den største fordelen er at denne maten inneholder færre miljøgifter, og det vil redusere belastningen giftene påfører kroppen, sier han. Noe som igjen vil føre til at kroppen fungerer bedre.

Og spesielt gunstig er det å velge økologisk når man skal spise kjøtt fra dyr med mye dyrefett.

- Det er fordi mange av miljøgiftene er fettløselig og samler seg i fettet, forklarer Lindberg.

- Vi vet ikke

Heidi Holmlund ved Olympiatoppens ernæringsavdeling er enig med Lindberg at man ikke kan si at man går fortere på ski av å spise økologisk mat.

- Det er aldri blitt forsket på om øko-mat gir bedre idrettsprestasjon, så det vet vi faktisk ikke noen ting om, sier Holmlund.

Og er du blant de som fyller handlekurven med øko-mat, bør du være klar over at du ikke automatisk får i deg flere næringsstoffer når du velger økologisk. For ifølge Matportalen.no, er det ikke slik at øko-mat generelt inneholder flere næringsstoffer enn annen mat.

- Nei, det kan like gjerne være omvendt, avhengig av hvordan maten blir dyrket, hvor rikt jordsmonnet er og ikke minst hva slags type planter det er snakk om, sier Lindberg.

- Finnes prestasjonsfremmende mat

Selv om økologisk mat ikke kan sies å være prestasjonsfremmende, hevder Lindberg at det faktisk finnes visse typer mat som er det. Kroppen trenger visse typer næringsstoffer, som den ikke klarer å produsere selv, for å fungere skikkelig.

Og får du ikke i deg tilstrekkelig av disse, klarer du heller ikke å prestere optimalt på idrettsarenaen. Blant disse finner man proteiner, som er kroppens byggeklosser, omega 3 og 6 fettsyrer, som er viktig for muskler, ledd, hjernen og hjertet, og antioksidanter som beskytter kroppen mot frie radikaler, for tidlig aldring og sykdom.

- Trening øker faktisk oksidasjonspotensialet i kroppen og det betyr igjen økt behov for antioksidanter, sier Lindberg.

Blåbær, bringebær, jordbær, valnøtter, bjørnebær er eksempler på matvarer som inneholder mye antioksidanter.

- Øk fettandelen

Når man trener mye er det veldig viktig med stabil energitilførsel. Men om du skal putte i deg mer fett eller langsomme karbohydrater, kommer helt an på idretten du bedriver.

- Ved kondisjonstrening er det best å redusere karbohydratinntaket og gradvis øke fettandelen i kosten, for da blir kroppen mer effektiv til å forbrenne fett, forklarer Lindberg.

Mesteparten av energilageret i kroppen kommer fra fett og da er det om å gjøre at kroppen blir vant til å forbrenne fett lett.

- Og tro det eller ei, da kan man klare å gjennomføre Birkebeinerrennet eller et maratonløp uten å måtte tilføre næring underveis, hevder indremedisineren.

Les hele saken
Les alt om:

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!