Alle vet at røyking er skadelig for kroppen, det er tross alt gift som suges inn gjennom sigaretten. Og dersom du trodde det var bedre med smårøyking en gang i blant, skal du ikke lure deg selv lenger.

Fest bedre enn fast

Fungerende avdelingsdirektør ved Avdeling tobakk i Helsedirektoratet, Hege Wang, forteller at røyking er farlig uansett;

- Uavhengig om man røyker mye eller lite så vil røyking uansett øke risikoen for hjerte-og karsykdommer. Faren med festrøyking er at vanen kan skli ut og plutselig er det fest hele uken, sier Wang til Kvinneguiden.

Overlege ved Avdeling for preventiv kardiologi ved Ullevål Universitetssykehus, Tor Ole Klemsdal, sier til Kvinneguiden at det finnes mye usikker statistikk når det gjelder festrøyking. Det ligger ørlite sannhet i myten om at det faktisk er bedre å være festrøyker enn fastrøyker.

- Det er klart at om man klarer å gå fra å røyke hver dag til å bare røyke når man er på fest, er dette bedre, mener Klemsdal og forklarer;

- Om man røyker ofte og mye, øker risikoen for kreft, kols, astma og hjerteinfart som alle er sykdommer som påvirkes av mengden sigaretter. Sånn sett er festrøyking mindre farlig enn fastrøyking, sier legen.

Likevel forteller han at en festrøyker bryter ned kroppen på akkurat samme måte som en fastrøyker;

- Unge mennesker med tilsynelatende fine blodårer kan likevel lett få blodpropp av å røyke, uansett om man festrøyker eller røyker fast, sier legen.

Hege Wang opplyser også om en siste sak som burde motivere smårøykerne til å gi opp helt;

- Det gode budskap er at de som slutter å røyke før de fyller 40 år, vil få en like god helse igjen som en ikke-røyker, sier hun.

Røyketelefonens og Klemsdals tips under!

Dropp festrøyken

  • Unngå situasjonen. Hvis du har store problemer med å la være å røyke på fest, kan det være fornuftig å unngå å gå på fest en periode for å få tilbake opplevelsen av kontroll.
  • Forbered deg på situasjonen i forkant. Forbered deg mentalt ved å se for deg at du går på fest uten å røyke. Lag en avtale med deg selv og bestem deg på forhånd for at du ikke skal røyke. Hvorfor dette er viktig for deg?
  • På festen: Allièr deg med andre ikke-røykere og unngå å være der folk røyker. Ha med deg pastiller/tyggis (evt. nikotintyggis) i lomma som du kan ta dersom suget skulle melde seg.
  • Dersom fristelsen skulle oppstå: fjern deg fra situasjonen og bruk strategiene du har forberedt på forhånd.
  • Finn andre måter å stimulere kroppen på!
  • Hva fungerer for deg? Kanskje kikke på det motsatte kjønn?
  • Om alkoholen får deg til å røyke, kan du prøve å kutte ned til moderate mengder. Begrens alkoholinntaket. Alkohol gjør deg mindre kritisk og fører til lavere impulskontroll.
  • Tenk over at du slutter å skade kroppen med giften og alle de gode konsekvensene dette fører med seg; - Du får bedre smaksans og kondisjon. - Du blir sprekere og mer opplagt. - Røyken stjeler blodtilførsel til huden som igjen gjør den tørr og fører til dype rynker.
  • Slutter du å festrøyke, vil du merke at du ser bedre ut etter bare to-tre uker!



Les hele saken
Les alt om:

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!