Saken er skrevet av Treningsmagasinet.no!

Når du beveger på deg skjer det masse med kroppen din, og den fysiske treningen får fantastiske konsekvenser som du kanskje aldri har tenkt på.

1: Økt livskvalitet

Du blir pigg, får masse energi, og orker mye mer. Den som trener trenger sjelden tenke på kroppslige plager, høyt blodtrykk, overvekt og andre helserisikoer. I stedet sprer den som trener kraft og vitalitet omkring seg, og inspirerer andre. Dessuten - dersom du underholder kroppen din holder den lenger. Den som derimot har vondt og er stiv i kroppen føler seg ofte gammel. Den beste måten å lindre en vond rygg er å gi den muskler.

2: Bedre selvfølelse

Trening bygger opp din indre styrke. En sterk fysikk gir sterkere selvsikkerhet og psyke, og når vi kjenner oss sterke mentalt så øker evnen til fysisk evne. Det er faktisk bevist at trening gir lystfølelser og forbedrer fokusen vår. Om man er sterk, fleksibel og har god kondis så både ser og føler man seg yngre. Og man blir mye penere!

3: Bedre søvn

Det å begynne å bevege på seg hjelper også mot søvnproblemer. Når man sliter seg ut er det lettere å nå total avslapping. Å få sove ordentlig er en av de beste medisinene mot nedstemthet, dårlig konsentrasjon og depresjon. Det er når vi sover at kroppen reparerer seg, justerer forbrenningen, regulerer blodsukkeret og gjenskaper blodfettet til normalt nivå. Dessuten påvirker søvnmangel appetitten vår. Daglig søvn gir mer søtsug.

4: Mosjon motvirker stress

All type trening har effekt på stressen ettersom kroppens toleransenivå blir høyere. Nivåene av stresshormoner synker når man trener, og lykkehormonene øker. Etter fysisk aktivitet er det lettere for både kropp og hjerne å slappe av. Dessuten blir du bedre på å fokusere, og lærer å åpne og stenge tankene på det som stresser en.

5: Bedre immunforsvar

Regelmessig mosjon motvirker hjerteinfarkt, høyt blodtrykk, høyt blodfett, slaganfall, diabetes, angst og stress. God blodsirkulasjon transporterer bort gift og bakterier i kroppen. En veltrent person unnviker så klart ikke helt infeksjoner, men om kroppen er i ballanse er man bedre rustet til å beherske alle verdens ekle bakterier.

6: Sterkere skjelett

Dersom du trener kroppen din fysisk får du sterkere leddbånd, skjelett, leddbrusk og leddkapsler. Og risikoen for osteoporose, det vil si beinskjørhet, minker. Når vi blir eldre minsker skjelettets produksjon av ben, kvinner er spesielt rammet av dette ettersom produksjonen av østrogen minker med årene. Belastning bygger opp skjelettet.

7: Du forbrenner kalorier i sofaen

Du forbrenner kalorier ikke bare i treningstilfeller. Når du trener øker du forbrenningen din i løpet av hele dagen. Større muskelmasse krever mer energi hele døgnet, og du kan da altså krype opp i sofaen og forbrenne kalorier. Dessuten har større muskler bedre gjennomstrømming av blod, og kan mer effektivt bruke fett som energikilde.

8: Stabilisere metthetsfølelsen

Den som er utrent har mer appetitt i forhold til sin forbrenning. Mosjon gir stabilt blodsukker, som gir en stabil metthetsfølelse. Trente muskler er mer følsomme og tilpasser appetitten bedre til vårt energibehov. Slipp matsuget, altså.

9: Sterkere hjerte og økt lungekapasitet

Ved kondisjonstrening jobber muskler som hjelper en til med å puste. Hos en person som trener kan blodets syreopptaksevne forbedres så mye som opptil 21prosent. Hjertet behøver da ikke pumpe like mange slag for å få ut syre til cellene. Hjertemuskelen vokser og kan pumpe mer blod for hvert hjerteslag.

10: Minsket risiko for hjerte- og karsykdommer

I den vestlige verden er mer en hvert andre dødsfall forårsaket av hjerte- og karsykdommer. Studier viser at de som trener regelmessig, det vil si to til tre ganger i uken, minsker risikoen for å dø av hjertesykdom med to til tre ganger. Det er fordi mengden fett i blodet minsker, og det gjør også det "onde" kolesterolet, HDL, som bidrar til åreforkalkning.

Les hele saken
Les alt om:

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!