Å være sjenert kan være en større belastning enn mange tror, og opptil 15 prosent av befolkningen plages av sosial angst som følge av sjenanse.

Oppfattes som sure

Rødmende og varme kinn, krummet rygg, alvorlig mine, unnvikende blikk, svetteperler i panna, raskere pust. Du kjenner deg kanskje igjen, uansett om det er snakk om en sosial situasjon i kantina på jobben, på trikken eller å møte fjerne bekjente på gaten.

Det føles kanskje tryggest å unngå slike situasjoner, men det er faktisk det siste du skal gjøre! Kirsten Flaten er spesialpedagog og var den første i Norge som skrev sin hovedoppgave i psykologi om sjenanse. I dag foreleser hun og holder kurs om problemet. Hun forteller at det absolutt viktigste du må gjøre om du vil bli kvitt den sosiale angsten, er å utfordre deg selv i vanskelige situasjoner.

- Sjenerte folk kan ofte bli oppfattet av andre som overlegne, arrogante, blaserte, sinte eller misfornøyde, men egentlig har de det vanskelig og ubehagelig. For en sjenert person skal det svært lite til før man føler seg avvist og tror at de andre ikke liker en. Dette stemmer ikke. Tvert i mot er dette noe man skaper i sitt eget hode, og derfor er sjenerte personer mer nærtagende, forklarer Flaten til Kvinneguiden.

Konsekvensene

Dessverre kan sjenansen få konsekvenser både på jobben og privat.

- Sjenerte blir ofte oversett på jobben fordi man ikke er sin egen PR-agent og sier "dette kan jeg", man ender gjerne opp med å få kjedelige prosjekter og blir mindre hørt. Dessuten får man kanskje lavere lønn enn man fortjener fordi man ikke tør å spørre om lønnsforhøyning, sier Flaten.

Det krever altså at du gjør en egeninnsats for å kvitte deg med sjenansen. Om du drømmer om kjæreste for eksempel, må du åpne deg og ta initiativ til dette privat.

- Du må velge selv om du vil være åpen om problemet ditt til andre, men da må du også være klar over at du vil få kommentarer og spørsmål, kanskje noen sier "jeg er også sjenert" uten at de helt forstår hvor alvorlig din sjenanse er, sier Flaten.

Bli kvitt sjenansen

  • Du må tørre å være i situasjoner du synes er ubehagelige, ikke unngå dem! Det viktigste er å utfordre sin egen angst.
  • Innse at problemet ligger hos deg. Ikke tro at andre ikke liker deg eller ikke vil ha noe med deg å gjøre, dette er noe du innbiller deg.
  • Lær deg avspenningsteknikker som fysisk trening, muskelavspenning og pusteteknikker. Yoga og meditasjon fungerer kjempebra, men da må du gå inn for å lære deg dette.
  • Allière deg med en venn når du skal ut og gjøre noe du synes er litt skummelt.
  • Smil masse! Øv deg på å smile, gjerne foran speilet. Om du smiler til kolleger og bekjente og omverden ellers, vil du få mange smil tilbake - dette bedrer selvtilliten din.




Les hele saken
Les alt om:

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!