Er du kanskje en av de som plages med voldsomme humørsvingninger, magesmerter og hodepine en gang i måneden? Da har du sannsynligvis PMS. Selv om det ikke finnes noen mirakelkur, er det flere ting du kan gjøre for at du selv og omgivelsene overlever PMS-periodene dine.

 

De vanligste kjennetegnene på PMS-plager er humørsvigninger, depresjon, hovenhet og vann i kroppen, hodepine, oppblåsthet og ømme bryster. PMS-plagene kommer som regel hver måned, og starter i løpet av de siste to ukene før du får mensen.

 

- Godta PMS

Bydelslege og samlivsterapaut Åsa Rytter Evensen mener det beste du kan gjøre er å godta at du har noen dårlige dager:

 

- Lær av deg selv og rett deg etter det. Ikke omgås personer du vet kan provosere deg, trekk deg heller litt unna.

 

Hun har også råd til deg som har mann eller kjæreste og barn som lider under PMS-plagene dine:

 

- Snakk med både mann og barn, og fortell at du har noen dager hvor du vet du er vanskelig men at du ikke mener noe vondt med det. Pass også på å gå på et annet rom hvis du føler du må skjelle og smelle og få ut litt frustrasjon.

 

Internett florerer med tips og råd til hva du kan gjøre selv for å dempe PMS-plagene. Det er ingen garanti for at noen av de fungerer for deg, men kan være verdt et forsøk om du sliter med store plager:

 

Ja-listen:

  • Spis mange små måltider i stedet for store
  • Sørg for å få nok søvn
  • Tren hver dag
  • Spis nattlysolje
  • Ta et hyggelig bad
  • Stell pent med deg selv
  • Spis svakt vanndrivende tabletter
  • B6-vitaminer. Disse har stor betydning for enzymene som danner neurotransmitterne serotonin og dopamin
  • Akupunktur eller andre avspenningsteknikker
  • Kosthold med mye frukt og grønnsaker, samt rikelig med drikke
  • Snakk med legen din om ulike tiltak som kan hjelpe deg

Nei-listen:

  • Salt mat
  • Søt mat
  • Koffein
  • Alkohol
  • Vanskelige samtaler eller situasjoner som stresser deg


 

Les hele saken
Les alt om:

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!