Mange har en travel hverdag, og små mellommåltider er fristende når du er på farten. Og rekker du ikke mellommåltidene, synes du kanskje det smaker ekstra godt med en saftig kyllingmiddag med pommes frites på gatekjøkkenet når du kommer hjem. Enkelt? Ja. Men sunt? Overhodet ikke!

 

Vår kostholdsekspert Camilla Andersen er ernæringsfysiolog, og har på nettstedet somebody.no samlet en lang liste med matvarer du bør holde deg unna hvis vekten er viktig for deg av helsemessige eller andre årsaker. Her er hennes tips til hvilke matvarer du bør være obs på:

  • Porsjonspakket muffins
    En slik sjokolademuffins inneholder 450 kalorier. Det tilsvarer en god lunsj! Så ikke spis den for ofte, del den med noen eller velg en liten sjokolade på 20-30 gram istedet.
  • (Frossen) pizza.
    Jo, klart vi vet at ikke dette er det smarteste å spise mye av. Men den ser jo så liten ut når du tar den ut av pakken. Men 290 gram pizza utgjør faktisk drøyt 700 kalorier, og gir deg samtidig lite metthetsfølelse. Du "sløser" rett og slett bort dagens kalorier.
  • Nuddelretter
    Det finnes nuddelretter i frysedisken med biff eller kylling. I utgangspunket høres dette sunt ut, men retten inneholder drøye 900 kalorier. Det er mye for en middels stor porsjon med middag.

    Velg en rett som ikke har ris, pasta eller nudler som hovedingrediens - den er det sannsynligvis mye olje i. Olje er sunt, men gir også veldig mange kalorier. Bruk ris, pasta og nudler som tilbehør og ha kjøtt og grønnsaker med en saus du vet ikke inneholder for mange kalorier.
  • Pommes frites
    ...fra fastfood-kjede versus frossen pose fra dagligvare: Mens det er 410 kalorier i en medium pommes frites-porsjon fra Burger King, er det 183 kalorier i tilsvarende mengde pommes frites kjøpt fra frossendisken i dagligvarebutikk.
  • Delivio potetchips
    Disse trekker fokuset over på at det er laget av sunn olivenolje. Men kaloriinnholdet i en pose på 165 gram er over 900 kalorier! Må du ha det så spis i alle fall ikke en pose alene. Velg for eksempel litt nøtter i stedet. Nøtter er imidlertid også fulle av kalorier selv om de er sunnere, så en neve holder.
  • Lys baguette
    ...med feks reker fra kjøledisk i 7 eleven og liknende pakket i plast. Denne inneholder 453 kalorier. Og det lyse brødet gir deg ikke annet enn vomfyll, noe som betyr at du blir fort sulten igjen. Velg grovt!
  • Sorbet
    Sorbet oppfattes av mange som sunnere enn vanlig fløteis. Men selv om det ikke er så mye fett i sorbet er det sukker istedet. Og kaloriene kan faktisk være flere i sorbet enn fløteis. Jeg sammenlignet en type sorbet med vaniljeis og per dl var det 25 kalorier mer i sorbeten enn vaniljeisen.
  • Pesto
    Pesto er sunt og deilig å ha over pastaretter. Men vær klar over at det er omkring 100 kalorier bare i én spiseskje med pesto, så det blir fort en del kalorier i den sunne pastasalaten. Til tross for kalorimengden inneholder pesto sunne ingredienser, men det er lurt å vite at du da har brukt opp en god del av dagens kalorier, så du kan kutte ned på noe annet i stedet. Kroppen teller kaloriene uansett hvor sunne de er.
  • Drops uten sukker
    Dette er det mange som velger å ha i veska, og det er lett å spise opp en eske på en dag. Men uten sukker betyr ikke uten kalorier. Kaloribombe er vel å ta i, men det er for eksempel 7 kalorier i en Extra drops og én eske blir da 83 kalorier. En liten kaloribombe for den som trodde at en eske om dagen av dette ikke hadde noe å si.
  • Kyllinglår.
    Jo visst har man hørt at det er lurt å ikke spise skinnet, men så ille kan det vel ikke være? Et kyllinglår uten skinn: 158 kalorier. Et kyllinglår med skinn: 336 kalorier. Det vil jeg kalle en kaloribombe. Så dropp skinnet om du kan, men spis for all del kylling - det er sunt og proteinrikt, og gir metthet.
  • Rømmedressing
    Dressing basert på ordentlig rømme har 35 prosent fett, mens lager du den samme dressingen med kesam istedet kan du komme ned i 1 prosent fett. Dressinger generelt inneholder gjerne en del fett og kalorier, så er du ikke forsiktig med mengdene kan det lett bli en kaloribombe.

Andersen påpeker at det avgjørende er kaloribombene du spiser ofte. Hun har derfor et råd til alle som vil hindre at de får i seg skjulte kaloribomber:

 

- Sett deg inn i og skaff deg kunnskap om hva du egentlig putter i munnen. Dette kan du til dels finne ut av ved å se på næringsinnholdet på emballasjen til maten du kjøper. Her står informasjonen som regel per hundre gram.

 

Les hele saken
Les alt om:

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!