Alle har godt av å trene, men som regel er det mye mer fristende å legge seg i sofaen enn å ta på seg treningstøyet... Så hvordan skal man klare å motivere seg?

Treningsmotivasjon

Det er helt naturlig å kjenne seg umotivert for å "slite" frivillig i hverdagen, men faktum er at det normalt sett ikke tar lengre tid enn to til tre uker med fast trening før dette er blitt en vane.

Nettstedet webmd.com har kommet frem til ti punkter som hjelper deg å danne treningsvaner.

1. Tren variert og husk å ha det moro samtidig. Du trenger ikke dra på treningsstudio for å trene eller bruke mye penger på utstyr; skog og mark har mye å tilby!

2. Få med deg en treningskamerat. Da blir det mer morsomt å trene fordi det samtidig er sosialt. I tillegg er det vanskeligere å snike seg unna.

3. La treningen bli en prioritet i hverdagen. Sørg for at treningsrutinene dine blir like høyt prioritert som jobb eller skole, middag og faste TV-serier.

4. Tren om morgenen. Om du har en travel hverdag hvor du likevel må stå tidlig opp, er det gjerne best for deg å trene om morgenen. Still klokken til å ringe en time tidligere, på med treningstøy og sko, drikk et stort glass vann og spis et knekkebrød, så trener du i tre kvarter til en time. Etterpå kan du dra på jobb med verdens beste samvittighet!

5. Alternativt kan du trene på vei hjem fra jobb, da blir treningen en del av hverdagen din og noe som henger sammen med jobbtiden din. Om du drar hjem for å skifte først, er det fristende å slappe av på sofaen litt, så ta med deg treningstøyet på jobben og dra rett på trening!

6. Tren selv om du er "for trøtt". Sjansene er store for at du vil føle deg mye bedre etter at du har trent, du har mer energi og vil sove bedre om natten.

7. Før treningsdagbok. Skriv gjerne ned ting som er viktige for deg, det kan være hvor mye du skal trene hver dag, hvor mange skritt du har gått, hvor langt du syklet, hva du veier, hvilke mål du har og så videre.

8. Vær klar over fordeler og framgang. Det er herlig når klærne dine passer bedre og du kan løfte tyngre vekter eller trene lengre uten å bli utslitt. I tillegg hjelper trening deg med;

  • Å sove godt
  • Å tenke klarere
  • Gir deg mer energi
  • Musklene vokser og strammer kroppen
  • Kolesterol, blodtrykk, blodsukker holdes under kontroll

    9. Gå turer med skritteller. Går du 10 000 skritt om dagen har du gjort en god innsats!

    10. Belønne deg selv! Fortell deg selv hvor flink du er. Eksperter sier at det er vanskelig å gjøre endringer i hverdagen når du har lagt deg til visse vaner, men belønning gjør det mer motiverende. Kjøp deg en ny film, et nytt plagg, sminke, gå til frisøren, på kino, kjøp deg et magasin, nye sko eller hva du måtte ønske!



Les hele saken
Les alt om:

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!