Saken er skrevet av Treningsmagasinet.no



Det kan skje selv den mest motiverte at man blir lei av de samme treningsrutinene. Da gjelder det å finne ny inspirasjon.

Hvorfor ikke bytte ullundertøyet med lett t-skjorte og kort tights? Her er syv geniale innetreninger som både er morsomme og effektive.

Sirkeltrening - utholdende og effektiv

Sirkeltrening er en av de mest effektive formene for styrketrening. Er du medlem av en treningsklubb, arrangeres det svært ofte faste sirkeltreninger gjennom hele vinteren. Treningssentrene arrangerer også sirkeltrening.

Filmsykkel - lat som du er ute

Både sykkelklubber og treningssentre tilbyr spinning og det er blitt mer og mer populært med Filmsykkel. Det vil si at timen kjøres på et filmlerret, slik at du får følelsen av å sykle ute. Det kan være sykkelruter opp Trollstigen, i Jotunheimen, i alpene eller i Sør-Afrika for den del. Motiverende og annerledes.

Les også: Ekspertenes kosthold

Les også: Den beste vintermosjonen

Les også: Tipsene fra Susann Goksør Bjerkrheim



Slynge - stabilitet og styrke

Slyngetrening er funksjonell trening i slynger som setter ekstra krav til stabilitet og styrke i kjernemuskulaturen din. Instruktørene på treningssentrene hjelper deg slik at øvelsene blir riktig utført og de setter opp individuelle programmer. Slyngetrening er blitt populært ikke bare fordi man blir sterkere, men det forebygger også belastningskader.

Ro deg sterk og utholdende

Rotrening bedrer kondisjonen og gir de fleste store muskelgruppene en skikkelig gjennomkjøring, blant annet mage, rygg, armer og benmuskulatur. I tillegg er rotrening fint for deg som tenker økt forbrenning. Treningsprinsippene blir de samme som for de andre kondisjonsidrettene. Her gjelder det å ha kondisjon, styrke og teknikk. Innendørs roing egner seg spesielt godt til intervall- og tempotrening.

Pump - styrke i sal

Pump er perfekt for deg som kanskje ikke er så vant med vekstanga, men også for deg som ønsker nye idèer til den vanlige styrketreningen du gjør i studio. Her kan du se hvordan øvelsene blir gjennomført og du unngår å gjøre feil. Under en Pumptime blir hele kroppen trent; både ben, armer, buk og rygg får kjørt seg.

Svøm med en klubb

Meld deg inn i en svømme- eller triathlonklubb og tren svømming en gang i uka. Her får du god plass og ikke minst kyndig veiledning. I tillegg kjøres det et opplegg slik at du hele tiden vet hva du skal trene. Da slipper du å svømme på "måfå".
Mer informasjon: www.svomming.no.

Klatring - styrke, bevegelighet og koordinasjon

Å klatre er gøy og gir deg et skikkelig kick. Ta med deg en venninne eller kamerat og oppsøk et klatresenter. Få hjelp av en instruktør og lær deg sikkerhetsrutinene. Dette er helt nødvendig skal dere kunne klare dere på egenhånd senere. Klatring gir deg ikke bare en helt annerledes treningsopplevelse, men også en følelse av å mestre noe nytt og spennende. Du vil oppleve et skikkelig "pump" i armene og helt sikkert oppdage hvor viktig teknikk og bevegelighet er når du skal oppover. Ikke nøl med å prøve denne flotte idretten.
Mer informasjon: www.klatring.no.

Les mer på Treningsmagasinet.no

Les hele saken
Les alt om:

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!