Har du noen ganger vært i så dårlig humør at du nærmest får Grinchen til å fremstå som en storsjarmør? Vi har alle vært der, og ikke sjeldent gjør det dårlige humøret at alt fremstår som mye verre enn det egentlig er. Du risikerer også å spre ditt elendige syn på livet over på andre.

Les også: Hater du jobben din?

Les også: Åndelig terapi

Les også: Slik elsker du deg selv!


Ved å finne årsaken til ditt dårlige humør, og ikke minst en løsning på problemet, styrker du din evne til å ha et positivt syn på livet. Også når du møter ny motgang!

Dessverre er dette enklere sagt enn gjort, men noen triks finnes det allikevel.

Her er noen hjelpemidler for å komme over dårlige dager:

Forsøk å tenke på noe annet
Uansett om du er i en personkonflikt med en kollega, sjefen får deg til å jobbe overtid, svigermor klager på husvasken din eller det går dårlig med forholdet; få tankene over på noe annet!

Det er vanskelig å unngå grettent humør når du er sliten, føler deg motarbeidet og ikke greier å se lys i enden av tunnelen. Man må gå aktivt inn for å endre tankemønsteret, for tankene kommer ofte snikende tilbake enten du vil det eller ikke. Grubling og analysering gjør deg bare mer sliten, og bidrar ikke til en konstruktiv løsning på det eventuelle problemet.

Så engasjer deg i en hobby eller andre ting som får tankene dine over på noe annet. Gjerne ting som krever din fulle oppmerksomhet, som klatring, dykking eller dansing. Sørg imidlertid for at den tankeatspredende aktiviteten ikke kommer i konflikt med den opprinnelige årsaken til ditt dårlige humør, som for eksempel å shoppe når du har dårlig økonomi.

Får du lettest tankene over på noe annet ved hjelp av en film eller musikk, bør du gå for noe lett og ledig. Et tre timer langt krigsdrama får kanskje tankene over på noe annet, og setter ting i perspektiv. Men får det deg til å se lysere på tilværelsen og føle deg bedre?

Lag gjerne en avtale med en konstruktiv venninne som finner det positive i de fleste situasjoner. Noen ganger trenger du bare en påminnelse om at ikke alt er like håpløst som du tror.

Unn deg selv noe ekstra
Hverdagsproblemene blir ofte lettere å takle om du vet at du har noe ekstra å glede deg til. Som en god middag på favorittrestauranten, en teaterforestilling, en time på spa eller en kveld med venninnene.

Det kan også være stor hjelp i å lage en liste over ting du er fornøyd med i livet ditt. Å fokusere på alt det gode du har er med på å sette ting i perspektiv.

Fysisk aktivitet
Fysisk aktivitet kan være med på å forebygge stress, og fremkalle positive følelser. Forsøk med noe så enkelt som en gåtur neste gang de negative følelsene kommer over deg. Ønsker du mer tempo og høyere puls kan en fjelltur eller sykkeltur gjøre susen. Lagsport kan også være med på å øke adrenalinet i kroppen, samtidig som du sosialiserer deg.

Er du ikke sportslig anlagt? Forsøk å synge og danse på egen hånd til musikk i høyt tempo.

Pust riktig
Hvis du overhodet ikke greier å slappe av, fordi du er så sint eller stresset, bør du heller bruke litt tid til å roe deg ned. Lær deg meditasjons- og pusteteknikker, slik at hjernen får slappet av og frigjort tankene. Ta gjerne et boblebad, lytt til avslappende musikk, tenn duftlys og skap en harmonisk atmosfære. Fredfylte tanker og gjøremål kan roe et galopperende hjerte og redusere stress.

Gjør en god gjerning
Å hjelpe andre skyver ikke tankene vekk fra egne problemer, det kan også bidra til et lykkeligere liv. Uselviske gjerninger gir en god følelse som varer lengre enn et dårlig humør. Å hjelpe andre kan sette egne personlige problemer i perspektiv, slik at du lettere setter pris på det du selv har.

Ta kontroll over situasjonen
Å få tankene over på noe annet, og forbedre ditt dårlige humør, hjelper der og da. Men du bør komme til bunns i hva det som virkelig plager deg, for å hindre et vedvarende problem.

Lag deg en liste med de ulike tingene som plager deg, og kom med forslag til hva du selv kan gjøre for å endre dette. Ikke gi opp før du finner en løsing som fungerer.

Kilde: Suite101.com
Les hele saken
Les alt om:

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!