Det er den tiden av året igjen - begynnelsen! Og med et nytt år kommer ofte nyttårsforsettene. Det er nå vi bestemmer oss for å slutte å røyke, trene mer, besøke familien oftere, spise sunnere og så videre¿ Ikke sjeldent er forsettene glemt etter et par uker ute i den virkelige verden, hvor smågodt, juleribbe og fridager fortoner seg som fjern virkelighet.

Les også: Hold formen hele året

Les også: Lei pompøs nyttårsfeiring?

Les også: Skjønnhetsekspertens bli-ny-tips


Vi har spurt våre forumbrukere om hvilke forsetter de har for det nye året.

Her er et utdrag:
  • "Jeg skal begynne å trene!!! Har hatt det som nyttårsforsett mange år på rad nå, men nå skal jeg begynne".
  • "Jeg skal rydde i kjelleren så det blir god plass til elipsemaskina mi, og da blir det trening! Ellers har jeg det bra".
  • "Jeg har tro på at skal man holde et nyttårsløfte så må det være noe som er positivt. Slanking, mer sunn mat, trening og så videre utgår ergo. Det kan jeg gjøre uansett. Jeg vil heller bringe noe positivt inn i livet mitt. Noe som gir meg glede og ikke masse dårlig samvittighet".
  • "Et år hadde jeg som nyttårsløfte å kjøpe meg ei flaske vin hver gang jeg fikk lønning. Jeg hadde lite med penger og bare det å kjøpe ei flaske vin var luksus for meg. I fjor hadde jeg at jeg hver måned skulle gi meg selv en opplevelse som i teater, kino, konsert, stand-up og så videre. Kom ikke helt i mål da. Hva mitt nyttårsløfte blir nå vet jeg ennå ikke".
  • "Jeg skal fortsette å være sukkerfri. Det er egentlig ikke et nyttårsforsett da mine 100 dager som sukkerfri går ut på nyttårsaften, men derfor skal jeg bare fortsette å være sukkerfri".
  • "Jeg skal slutte å mase og kjefte sånn på mannen"!
  • "Jeg skal begynne å like tre ting, mat, jeg ikke har likt før. Synes det er et fint og positivt nyttårsforsett".
  • "Fortsette med å være flink til å trene og flink på skolen, fortsette å ha en fantastisk hverdag med kjæresten min, og bli litt flinkere til å rydde".
  • "Mitt nyttårsforsett er å ikke gi meg selv nye nyttårsforsetter, regler, problemer, oppgaver eller noen andre av disse bindingene som gjør at jeg ikke får nyte livet fullt ut".
  • Delta selv i diskusjonen "Nyttårsforsett for 2011 her!

    For alle som ønsker å starte på ny frisk i det nye året, kan disse tipsene være til hjelp:

    1. Selvransakelse
    Sett av noen minutter til å gjøre oppstatus på følgende kategorier: ditt personlige liv, yrkesliv, helse, åndelige liv, økonomisk liv. Og så kan du finne ut hvor du ønsker å være når de neste 365 dagene går mot slutten.

    2. Vær fornuftig
    Etter at du har bestemt deg for hva du ønsker å endre, bør du vurdere hvor stor sjansen er for at du greier det. Det er nemlig flott å sikte høyt, men det er også viktig å vurdere hva det virkelig krever. Hvor lang tid vil det ta og hvor mye må du gjøre for å nå målet?

    3. Offentliggjør forsettene
    Du bedrer sjansene dine til å holde på forsettene hvis folk rundt deg vet om dem. De vil være med på å minne deg på det, motivere og inspirere. Noen ønsker kanskje til og med å slenge seg med på de aktuelle forsettene dine.

    4. Ta små skritt
    Du trenger ikke å endre livet ditt med en gang. Ta ett skritt av gangen, og sett deg langsiktige og konkrete mål. Å starte med trening en gang i uken, er bedre enn ingenting.

    5. Legg til rette
    Hvis du ønsker å spise sunnere bør du legge til rette for det. Ikke ha godterier liggende i skapet til enhver tid, men erstatt det med sunne alternativer. Ønsker du å lese mer bør du legge boken på nattbordet ved senga, i stedet for å se på den hver gang du går forbi bokhyllen.

    Med andre ord: Tenk over hva som praktisk skal til for at du skal nå dine mål, og legg til rette for det.

    6. Ikke gi opp
    Selv om du droppet trening i et par uker, trenger du ikke å gi opp hele treningsprosjektet. Du kan alltids forsøke på nytt. Et nyttårsforsett gjelder tross alt lenger enn til begynnelsen av februar.

    Kilde: Howtodothings.com
Les hele saken
Les alt om:

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!