Saken er skrevet av Treningsmagasinet.no



Å finne sin favorittrening er ikke alltid like lett, for mange blir løping eller jogging en reserveløsning når man bare må få trent kjapt, og ikke nødvendigvis noe man liker å gjøre.

Men, du kan lære både kropp og sinn å blir mer vant til denne typen trening.

Les også: Dette ødelegger treningen

Les også: Trening vs. alkoholeffekt

Les også: Slankende nytelse i glasset



Som nybegynner finnes det en mengde gode tips og råd å få.

Lysbetont løpetrening

Det viktigste er at du alltid føler glede når du løper, og legger opp treningen din slik at den blir lystbetont.

1. Først må du gradvis begynne å gå raskere og lengre økter før du er klar til å løpe. Du kan øke intensitet og lengde annenhver dag.

2. Deretter kan du legge inn intervaller der du løper ett minutt og går to minutter, totalt 30 minuter. Du øker gradvis helt til du føler at du klarer å løpe sammenhengende i 30 minutter.

3. Hvis du opplever smerter, betennelse eller tap av funksjon i føttene eller bena, må du stoppe umiddelbart.

4. Ikke drikk eller spis mye før du løper. En tommelfingerregel kan være å ikke spise de siste to timene før trening, slik at du unngår hold.

5. Løp og gå sakte nok til at du kan føre en samtale - selv på slutten, og ta gjerne med deg en venninne. Da går garantert treningen lettere!

Les mer om trening og kosthold på Treningsmagasinet.no

Les hele saken
Les alt om:

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!