Saken er skrevet av Treningsmagasinet.no



Dersom du trener aktivt, og også kanskje konkurrerer, er du nødt til å holde formen ved like hele året gjennom. Men hvordan skal du trene for å få en jevn fremgang gjennom ett eller flere år?

Avkobling og planlegging

Er du glad i å løpe har du hovedsesong vår, sommer og høst. Er skigåing "din" idrett er det naturlig nok vinteren som er høysesong. Men hva når sesongen er over?

En treningssesong avsluttes ofte med en aktiv avkoblingsperiode. Målet med denne perioden er å slappe av både fysisk og psykisk uten nevneverdig fall i prestasjonen. Dette er tida for å trene alternativt og ikke tenke så strukturert, og rett og slett bare nyte det å være i aktivitet. Det er også i denne perioden du samler motivasjon til neste sesong som skal bli den beste noensinne.

Hovedmål og delmål

Det første du bør gjøre er å sette seg et mål for den nye sesongen. Dette bør være et mål som er noe å strekke seg etter, men fortsatt ikke umulig. En god målsetning bør være realistisk og konkret.

Les også: Dette ødelegger treningen

Les også: Alkohol vs. treningseffekt

Les også: Gå ned i vekt denne høsten



Et tips kan være å sette deg et mål du kanskje kan nå hvis alt klaffer, og et mål som er lettere å nå. Alternativt kan du sette deg et hovedmål for sesongen og deretter noen delmål for de forskjellige treningsperiodene.

Prioriter dine svake sider

Deretter er det greit å reflektere litt over hva den idretten du holder på med faktisk krever av deg. Sykling har forskjellige krav til utøveren i forhold til for eksempel langrenn. Så er det viktig å være fullstendig ærlig med deg selv og vurdere deg opp imot disse kravene idretten stiller;

- Pleier jeg å møte "veggen" for tidlig?
- Er det i starten jeg er for dårlig?
- Tåler du ikke fartsforandringer eller detter du av i motbakkene?

Finn dine svake sider og prioriter disse i treningen du legger opp i tiden fremover.

Treningsplan

Etter at du har gjort deg opp noen tanker om hva som bør trenes, er det på tide å lage treningsplan. Dette kan være en helårsplan, periodeplan, ukeplan og helt ned til øktplan. Ettersom de aller fleste av oss har jobb og familie så bør ikke slike planer følges slavisk, men det kan være greit å ha en grov plan å gå ut i fra. Så kan du justere litt ettersom det kommer.

En vanlig måte å planlegge treningen sin på er å periodisere treningen etter hvor du er på året i forhold til de viktige konkurransene. Du kan dele inn treningsåret i:

- tilvenningsperiode
- ressursperiode
- konkurranseforberedende periode
- konkurranseperiode.
- aktiv avkoblingsperiode.

Du kan lese mer om hvordan du legger opp en skikkelig treningsplan her.
Les hele saken
Les alt om:

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!