Saken er skrevet av Treningsmagasinet.no



Sliter du med hold når du trener? Treningsmagasinets ekspert Ragnhild Kvarberg gir deg noen råd som kan forebygge dette.

Ukjent årsak

Det er ingen som vet helt sikkert hvorfor man får hold når man trener, selv om det foreligger mange uliker teorier. Til tross for at ingen riktig vet hva det kommer av, er det heldigvis noen tips og råd til hvordan man kan unngå å få det.
  • Unngå å spise for tett opptil trening. Særlig skal man unngå fet eller sukkerholdig mat og drikke før treningen. Dersom du spiser 2-4 timer før treningsøkten er dette med på å forebygge hold.
  • Drikk lite og ofte under treningsøkten (vann eller sportsdrikk).
  • Øk intensiteten gradvis i løpet av treningsøkten.

Les også: Derfor skal du trene styrke

Les også: Videotips: Få de armene du ønsker deg

Les også: Videospesial: Dette gir sterk mage



Dersom man allikevel er uheldig å får hold under treningsøkten kan dette være gode tips til å bli kvitt det:
  • Det kan hjelpe å stoppe opp, bøye seg frem og presse mot det vonde området og puste dypt.
  • Eller man kan stoppe opp, for så å starte treningen igjen når smerten er borte.
  • Løp med en stein i hånden og klem hardt rundt den.

Les mer om trening og kosthold på Treningsmagasinet.no

Les hele saken
Les alt om:

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!