Saken er skrevet av Treningsmagasinet.no



Det er bare bra å fortsette en aktiv livsstil etter at man blir gravid. Det er ingen tvil om at det lønner seg å trene også under graviditet. Det er likevel ikke alltid like enkelt å få tid til å trene hver dag.

Resultater fra forskning ved Norges Idrettshøgskole (NIH) viser at trening under graviditet har en sammenheng med vektøkningen til mor. Regulering av vektøkningen under graviditet er viktig for barnets helse og mors velvære, og kan også gi en enklere fødsel. Et 12 ukers program med veiledet aerobics samt råd om fysisk aktivitet, kan regulere gravides vektøkning, ifølge studien fra NIH.

En gruppe med kvinner som trente en time to ganger i uka i løpet av 12 uker, gikk mindre opp i vekt enn kontrollgruppen som ikke trente regelmessig. Treningen hadde moderat intensitet, og kvinnene var i andre og tredje trisemester.

Prøv multitasking

Det å finne tid til å trene kan være vanskelig for gravide og småbarnsmødre. De fleste anerkjenner fordelene med fysisk aktivitet, men mange klarer ikke å pakke fysisk aktivitet inn i et overbelastet tidsplan. Hele 36 prosent av de som ikke trener som skylder på tidsbegrensninger.

Les også: Tren deg opp etter fødsel

Les også: Få kroppen tilbake etter fødsel

Les også: Kampen mot strekkmerker



Forsker Linda May, PhD., sier at de som trener regelmessig bruker strategier til å gjøre aktiviteten mulig, selv om taktikken er så enkel som parkering et stykke unna butikken og gå lenger for å handle. May, som jobber som anatomiprofessor ved Kansas City University of Medisin og biovitenskap i Missouri, spurte gravide kvinner i alderen 23 og 39 år om hvorfor noen ikke helt når målet om fysisk aktivitet.

Hun lærte at inaktive brukte litt mer tid ved datamaskinen eller foran TV, mens aktive brukte mer tid på å sove og lese. Men det viktigste var måten de organiserte tiden sin på.

- Aktive hadde en tendens til å gjøre flere ting samtidig, slik som å snakke i telefonen mens de gikk på en tredemølle, sier hun.

- De var rett og slett mer effektive, og lykkes bedre med å klemme alt inn i løpet av døgnets 24 timer.

Styrketrening for gravide

Når det gjelder styrketrening under svangerskapet bør kvinnen unngå liggende øvelser (de hvor du ligger på ryggen) etter første trimester.

- Den fulle vekten av den utvidede livmoren og barnet kan komprimere vena cava, den store venen som returnerer blodet til hjertet fra nedre halvdel av kroppen, sier Linda J. Mayberry, PhD., RN, advokatfullmektig professor i sykepleie ved New York University.

Hva betyr dette når du skal trene magen eller benkpress under andre og tredje trimester?

- For hver øvelse du vanligvis ville gjort på ryggen, finnes det en like effektiv øvelse som du kan gjøre uten at du ligger på ryggen. Spør på treningssenteret ditt, sier Lenita Anthony, MS, Reebokmaster trener i San Diego og forfatter av Pre-og Post-Natal Fitness.

Les mer om trening og kosthold på Treningsmagasinet.no

Les hele saken
Les alt om:

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!