Trening er for mange et "fy"-ord under ferietid, og mange unngår trening for enhver pris fordi "ferie skal være ferie". Men har du tenkt over at kroppene våre faktisk er laget for å være i aktivitet - daglig?

Morsomme aktiviteter

Det spør Kvinneguidens treningsekspert og personlig trener og Livsstilscoach, Line Marion Nielsen Kjøniksen om. Hun mener at uansett om det er ferie eller ei, bør du forsøke å få blodpumpa til å slå litt ekstra ved å velge aktiviteter som gir en viss treningseffekt selv om den utføres i "ferie-tempo".

- Er du i varmere strøk er jo ingenting bedre enn et forfriskende bad - så hvorfor ikke utfordre en venn eller familiemedlem i å svømme til badebøyen og tilbake? Ellers er lek og moro som volleyball, bordtennis, pingpong på

Line Marion Nielsen Kjøniksen på Kvinneguiden!


Vår faste treningsekspert er Line Marion Nielsen Kjøniksen. Line Marion har en mastergrad innen psykologi, coaching og ledelse, og er i tillegg utdannet personlig trener fra Norges Idrettshøyskole, med utdypning innen trening for gravide og skadede.


Coach og motivator

Line Marion jobber som personlig trener, livsstilscoach/motivator og driver nettstedet Gympartner.no.

stranden, minigolf og badminton supre alternativer til å bare ligge i ro. Man forbrenner litt kalorier samtidig som man har det moro! Mange feriesteder tilbyr også klatrevegger eller utleie/kurs med windsurfing eller lignende. En artig opplevelse hvor man svetter uten å merke det engang, sier Line Marion.

Vedlikehold formen

Jo mer du trener til vanlig, desto mer vedlikeholdstrening må til. Dersom du klarer å få til rundt halvparten av den treningsmengden du normalt har med omtrent samme intensitet, vil du kunne vedlikeholde styrke og kondisjon fint i løpet av en ferie på flere uker, mener Line Marion.

- Det finnes mange fine øvelser som kan gjøres på hotellrom og utendørs både styrke og kondisjon - sjekk for eksempel ut noen av Kvinneguidens treningsvideoer. Hvorvidt man klarer å holde vekten nede er jo et spørsmål om matinntak i tillegg til trening. På ferie har man ofte mye mer tid enn i hverdagen og man koser seg med litt ekstra god mat, is eller lignende. Det skal man ha lov til. Men hvorfor ikke bare være litt mer aktiv på ferien da om man ønsker å passe vekten? En rask tur før frokost og før resten av følget har stått opp, er en super start på dagen og ikke minst godt for formen, sier treningseksperten.

Helseferie

Stadig flere ønsker å trene litt og være aktive under ferien, og det tar reiseoperatørene mer og mer hensyn til, mener Line Marion.

- Utvidet aktivitetstilbud, sunne bufféter, treningsrom på hotellene, vanngym, utflukter som gåturer i fjellet og lignende har blitt en naturlig del av ferielivet. Så hva med å kombinere en relativt rimelig sol- og badeferie til syden med et hotell som ligger ved sjøen, med basseng og treningsrom? spør Line Marion.

Hun tipser deg om å ta en liten joggetur for å se deg rundt i omgivelsene tidlig på morgenen eller på kvelden når solen ikke varmer fullt så mye.

- Og ta deg gjerne en rask styrkeøkt midt på dagen for å få et avbrekk fra stekende sol og hud som begynner å bli rød etterfulgt av en kald og deilig dukkert! Det trenger ikke ta mye tid - og som oftest har man all verdens av tid på slike ferier. Så en ekstra pleie av helse og kropp er en fornuftig bruk av all den ekstra tiden, sier Line Marion.

- Om du heller vil bli i Norge og ha en aktiv ferie, finnes det mange muligheter her også. Dra på hyttetur i fjellet med massevis av fotturer og kanskje med en rafting-tur, pakk med telt og sovepose og dra på sykkeltur og lignende, sier hun.

Få flere tips på Gympartner.no!

Les hele saken
Les alt om:

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!