• Saken er skrevet av Treningsmagasinet.no!
  • Alle som trener bør ha et mål å trene mot, men hvordan setter du egentlig et mål?

    Er du usikker på hvordan du skal sette dine treningsmål? Du ønsker kanskje å komme i bedre form, trene bestemte muskelgrupper eller opparbeide deg bedre bevegelighet? Det kan være vanskelig å definere målene dine, men her kan du få hjelp. Under ser du en oversikt over spørsmål du kan stille deg selv. Svar ærlig på disse fem punktene om målsetting:

    1. Hva ønsker du å oppnå?

    Målsetting skal være realistisk og skal inneholde både kortsiktige og langsiktige mål med tidsperspektiv. Hva ønsker du å oppnå og når? Eksempel på et langsiktig mål kan være å gå på fjelltur med sekk neste sommer. Det kan være å løpe et maraton om ett år. Kanskje er det langsiktige målet ditt å ta opp en hobby som du likte i barndommen.
  • Flatterende stil
  • Kle deg til perfekt kropp
  • Når du har spesifisert det langsiktige målet ditt, tenk på flere delmål på kortere sikt. Disse delmålene skal du da bruke som mål på dine små fremskritt på veien til det store målet. Dersom målet ditt er å løpe maraton, kan det å løpe 45 minutter om en måned være et kortsiktig delmål. Etter hvert kan du justere delmålet ditt og løpe 60 minutter.

    2. Hvor ofte og hvor mye kan du trene?

    Det kan være vanskelig å få tid til trening så ofte som du skulle ønske. Vær derfor ærlig med deg selv og estimer hvor mange ganger i uken er det realistisk for deg å trene.

    3. Hvordan å måle dine fremskritt?

    Det aller viktigste er å lage målbare mål som du kan observere. Hver gang du oppnår delmålet ditt skal du gi deg selv ros. Når du gir ros til deg selv, erkjenner du fremskrittet ditt og opprettholder motivasjonen din uavhengig av eksterne tilbakemeldinger.
  • Vi tester hold in undertøy
  • Dette legger gutta merke til
  • Regn ut sukkerinnholdet
  • 4. Kan du tilgi deg selv dersom du ikke alltid følger planen?

    Vær forberedt å justere målene dine underveis. Uforutsette hendelser skjer alltid. Dersom du blir syk, vær fleksibel. Ingen tilbakeskritt er for store. Tenk fremover og fokuser på hva du kan gjøre i dag for å oppnå dine mål. Tilgi deg selv og fortsett å følge planen fra i dag.
  • Saken er skrevet av Treningsmagasinet.no!
Les hele saken
Les alt om:

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!