Fire av ti kvinner sier at de sjelden eller aldri går tomme for energi på trening. Til sammenlikning sier tre av ti menn det samme. Kvinner er nemlig flinkere til å spise i forbindelse med trening.

Unngå tom mage

Kvinner er flinkest til spise før de trener. Hele syv av ti svarer at de aldri trener på tom mage. Kun halvparten av mennene sier det samme, ifølge en undersøkelse gjennomført av TNS Gallup.

Les også: Tren allsidig

Les også: Riktig kledd på trening



Kvinner trener som aldri før, men kunne hentet ut enda større utbytte av treningen hvis de spiste riktigere i forbindelse med treningen, mener Jarle Aambø, toppidrettssjef i Olympiatoppen.

- Trener du på tom mage går du raskere tom og får mindre utbytte av treningen. Forskning viser at et lite, riktig sammensatt måltid før trening gjør at du får mer overskudd på trening og musklene har næring til vekst og vedlikehold, sier Christine Helle, fagansvarlig ernæringsfysiologi ved Olympiatoppen.

- Spis innen 30 minutter

I følge Olympiatoppen er det minst like viktig å få i seg riktig næring etter trening og helst innen 30 minutter. Da er nemlig kroppens celler ekstra åpne for å ta til seg næring og det er viktig å fylle på med karbohydrater, proteiner og væske. Dette er det kun omlag fire av ti som faktisk gjør, i følge undersøkelsen.

Les også: Trening i bikkjekaldt vær

Les også: Utholdenhetstrening som virker

Les også: Dette får deg garantert i form!



- Uansett hvilket nivå du er på er det viktig at kroppen har riktig og nok energi både før, under og etter treningen. Da vil du få mer overskudd på treningen, du får kreftene raskere tilbake etterpå og musklene får byggesteinene de trenger til vekst og vedlikehold, sier Aambø.
Les hele saken
Les alt om:

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!