• Saken er skrevet av Treningsmagasinet.no!
  • Mange av oss setter seg mål som enten er altfor vanskelige eller kanskje for lette å oppnå. "Jeg skal komme i bedre form" eller "Jeg skal begynne å løpe igjen". Nyttårsforsetter som ikke engasjerer oss går i glemmeboka og vi er tilbake til de samme gamle vaner og uvaner. Så hvordan skal man få det til?

    1. Ha en visjon og vit hvor du vil gå

    Alt starter med en visjon. Hva eller hvor vil du være når året 2010 er over? Hvordan ser du deg selv om fem år? Når du har en visjon er neste steg å vurdere hvordan du skal nå dette. Det er enkelt å sette mål som mangler struktur, for eksempel: "Jeg vil bli flinkere å gå på ski". Det er et greit mål, men mangler struktur og er vanskelig å oppnå fordi det er utfordrende å evaluere. Men: "Jeg vil gå 500 km før vinteren er omme" er et konkret mål som kan vurderes underveis. Det kan hende at du har en visjon som er mer langvarig, for eksempel: "Jeg skal løpe 5 km-konkurranse tre ganger i 2010" eller "Jeg skal begynne å gå flere fjellturer på ski". Multiple mål er effektive fordi de gir fokus og retning og holder deg engasjert.

    2. Skap engasjement og forpliktelse

    Neste steg er å vurdere hvor viktig er det for deg å oppnå målet ditt. Hvor mye du vil at du skal oppnå visjonen din? Dersom du virkelig har lyst til å oppnå målet ditt, er det helt avgjørende at du er forpliktet til det. Spør deg selv hvorfor det er viktig for deg? For eksempel: "Jeg ønsker å løpe maraton fordi det krever mye fysisk arbeid, samt er utfordrende mentalt. Dersom jeg klarer det, vil det styrke selvtilliten min og måten jeg ser på meg selv på". Lag helt konkrete mål og tenk på hvorfor det målet er viktig for deg.

    3. Tro på deg selv

    Hvor sterkt tror du på din egen kapasitet til å oppnå din visjon? Dersom du sikter høyt og det å oppnå målene dine krever mye arbeid, vil det også kreve at du virkelig tror på deg selv. Det er derfor viktig at dine mål er dine egne. Det kan friste å lage felles mål med din bedre halvdel eller en venn, men bruk gjerne tid på å reflektere. Hva du vil oppnå er ditt mål, ingen andre kan tvinge deg å jobbe for det. Lag gjerne en felles visjon som dere ønsker å oppnå sammen, men lag dine egne individuelle mål. Dere kan gjerne ha en avtale at dere skal motivere og pushe på hverandre og spørre underveis hvordan dere ligger an til målene deres. Når du jobber mot dine egne mål, hjelper det deg å kjenne deg selv bedre og dit potensialet. Dersom du deler mål sammen med en annen, er det lett å føle at man er mindre engasjert i målet.

    4. Handlingsplan som har fokus på nåtiden

    Du vet at du vil løpe maraton, du har tro på deg selv og har bestemt deg for å jobbe med alt du har for å oppnå målet ditt. Neste steg er å lage en handlingsplan: hva må gjøres, når, hva trenger jeg, hva er suksess for meg? Når du skriver ned målene dine, øker du sjansene dine for å oppnå dem raskere. Skriver du samtidig opp visjonen og handlingsplanen, øker sjansene for at du holder deg fokusert på dine mål. Når du har laget et mål som du ønsker å oppnå, bør også en prioriteringsliste lages. Det utelukker ting som ikke bidrar til at du oppnår dine mål. Fokusering på visjonen din utelukker uvesentlige gjøremål. Når du er stresset og har dårlig tid, spør deg selv - er dette noe som hjelper meg å oppnå mine mål, eller noe som hindrer det? Lag en handlingsplan som er fullstendig under din kontroll med en reserveplan til uforutsette ting som sykdom, reiser, overtidsjobb.
  • En treningsdagbok er et flott verktøy der konkrete handlingsplaner lages og samtidig som tiden går, kan planen justeres. Det er også lett å følge med og vurdere hvor du ligger an i forhold til mål. En treningsdagbok hjelper deg også å organisere ditt tidsforbruk. Dersom du har seks timer til rådighet hver uke, planlegg når du vil trene og hvor. Planlegging er "a og ø" på veien til visjonen din.
  • Heng opp en liste med mål og handlingsplan på kjøleskapet slik at du blir påminnet om målene dine hver dag, og blir ansvarliggjort for din egen fremgang. En liste som inneholder både store og små mål lager også struktur. Dessuten kan denne listen antyde handlingsalternativer som viser hva du ønsker å oppnå og hvordan du skal gå frem.
  • Vær positiv. Du har ingenting å tape ved at du prøver å leve nærmere ditt potensial. Bli den beste du kan bli. Du trenger engasjement, fokus, tro på din kapasitet og konkrete mål som er relevante til din jakt etter nyttårsfortsettelse som faktisk blir oppnådd.


  • "Where your mind goes, everything follows", Terry Orlick.
  • Les mer på Treningsmagasinet.no!
Les hele saken
Les alt om:

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!