Er du klar for å ta fatt på trening og få den kroppen du virkelig ønsker deg? Dette skal du få til - Kvinneguidens treningsekspert Line Marion Nielsen Kjøniksen vet akkurat hva som kreves.

Få hjelp til program

Nå har mange bestemt seg for å enten hoppe tilbake i treningsrutiner, eller trene fast for første gang i sitt liv. Så hvordan unngår man å bli utkjørt og skremt i løpet av de første ukene? Vår treningsekspert Line Marion har gode råd:

- Det viktigste er å starte forsiktig. Få hjelp av noen som er kyndige på området til å sette opp et treningsprogram og plan som kan passe inn i din hverdag. Ofte kan det lønne seg å få hjelp også til å lage en målsetning da mange har urealistiske målsetninger i forhold til hvor mye trening de kan klare i løpet av uken. Få med deg noen på trening og gjør ting du syns er gøy, tipser hun om.

Line Marion Nielsen Kjøniksen på Kvinneguiden!


Vår faste treningsekspert er Line Marion Nielsen Kjøniksen. Line Marion har en mastergrad innen psykologi, coaching og ledelse, og er i tillegg utdannet personlig trener fra Norges Idrettshøyskole, med utdypning innen trening for gravide og skadede.


Coach og motivator

Line Marion jobber som personlig trener, livsstilscoach/motivator og driver nettstedet Gympartner.no.



Treningseksperten tilbyr sine ekspertråd, personlig veiledning og oppfølging på siden Gympartner.no, og nettopp jevnlig oppfølging er i følge treningseksperten et absolutt krav dersom man skal lykkes.

- Det dreier som om å forplikte seg til sine mål, og vite at det er noen som følger med om man sluntrer unna! I tillegg får man selvfølgelig lagt opp treningen etter sine ønsker og behov med komplette treningsprogram, plan, dagbok og eventuelt kostholdsplan. Det handler om å få en liten hjelp på veien og ha en å støtte seg til underveis, forklarer hun.

- Dårlig unnskyldning

Det vanskeligste med å komme inn i faste treningsrutiner er ofte at man er sliten etter jobb eller skole, men treningseksperten mener at dette handler om prioritering og planlegging uansett hvordan ens hverdag ser ut.

- At man jobber og har familie er kun dårlige unnskyldninger. Ta med familien på trening eller legg øktene til rett før eller etter jobb eller skole. Å stå opp en halvtime før daglig kan gjøre underverker!

Veldig mange synes at trening er pyton og noe som bare må gjøres for å unngå å forfalle helt, hva vil du si til de som har det slik?

- Det handler om å legge inn treningen som en del av hverdagen, uavhengig av om du velger å sykle eller gå til jobb eller gjøre noen øvelser på stuegulvet hjemme. Finn en treningsform som du syns er morsom og har lyst til å gjøre! Det finnes et hav av ulike måter å trene på, så hvorfor ikke prøve noe nytt om du syns trening er pyton? Og til syvende og sist handler det ikke om hva du gjør, men innsatsen i det du gjør og at du gjør noe, sier Line Marion

Så hvordan blir trening en del av hverdagens plikter akkurat som jobb, skole, hente barna i barnehagen, lage middag? Her må det planlegges!

- Og prioriteres! Å forplikte seg til et mål man har satt er også viktig. Sett deg selv og din egen helse først for en gangs skyld. Det er din kropp og helse som du skal leve med resten av livet! Døgnet har 24 timer og 30 minutter daglig klarer man å sette av til moderat trening uansett hvor mange unnskyldninger man har. Det er ofte ikke tiden det står på, men viljen. Sett deg ned og planlegg uken din, og legg inn trening som en fast rutine som er like viktig som å hente ungene i barnehagen eller et møte på jobben, sier Line Marion.

Gå ned i vekt

Man bør være i moderat fysisk aktivitet minimum 30 minutter daglig. Det er bedre å klare dette enn å dra på treningssenter en eller to ganger i uken i en time, mener Line Marion.

- For travle mennesker passer dette også bra, slik at man kan være ferdig med trening og en dusj på under tre kvarter! Tar man treningen om morgenen, kan man jo bare hoppe rett i treningsklærne og ta morgenstellet etterpå. Tidseffektivt og helsebringende! Mange treningssentre tilbyr også halvtimes gruppetreninger nettopp fordi mange har et travelt liv, men likevel skal få holdt helsen og formen i hevd. Klarer man likevel å trene tre ganger i uken eller mer enn en times tid, kan dette erstatte de 30 daglige minuttene, tipser hun.

Er du blant dem som ønsker å gå ned 5-10 kilo i løpet av dette året, enten du trener bra og stabilt eller aldri har trent før, skal du vite at det er viktig å tenke på hva du tidligere ikke har lykkes med, hvorfor det gikk som det gikk?

- Trener du allerede jevnt og trutt men resultatene uteblir, bør du nok variere treningen mer og mulig også øke intensiteten. Få hjelp av en personlig trener til å legge opp treningen din! En personlig trener kan være gull verdt i starten for å komme skikkelig i gang, enten man velger en personlig trener på nett eller på et senter. Det å vite at noen følger med deg og passer på er en viktig motivasjonsfaktor for mange, sier hun.

Det du bør gjøre uansett om det handler om å nå et nyttårsforsett eller et annet mål, er å stille deg selv noen spørsmål som kan få deg til å forplikte deg enda mer til målet:
  • Hva er ditt mål?
  • Hvorfor ønsker du å oppnå dette?
  • Er ditt mål viktig for deg?
  • Hvorfor er det viktig?
  • Hva vil skje om du oppnår målet?
  • Hva om du mislykkes?
  • Hvordan kan du oppnå ditt mål?
Les hele saken
Les alt om:

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!