Det er helt sant; du kan sove deg til en flottere kropp! Du er definitivt ikke alene om å ligge på sofaen etter jobb og drømme om strammere mage og mindre lår. Selv om du dessverre må finne deg i å legge inn et par treningstimer dersom du ønsker å gå ned i vekt er det godt å vite at også søvn og hvile er viktig.

Sov 7-8-timer

Søvn hjelper nemlig kroppen din mer enn du aner.

Flere studier viser at syv til åtte timer søvn per natt er nødvendig for å gå ned i vekt. Forskning gjort ved University of Chicago og University of Pennsylvania, viste at mennesker som sov lite over tid la på seg mer vekt enn de som var helt uthvilte.

Grunnen til at du kan sove deg slankere er fordi kroppen frigjør to hormoner leptin og ghrelin mens du hviler deg, og som påvirker hvordan du føler deg. Gjennom et normalt sovemønster vil nivåer av leptin (et apetitt-undertrykkende hormon) øke, og nivåer av ghrelin (et apetitt-stimulerende hormon) falle. Når du ikke sover lenge nok vil denne balansen bli forstyrret; kroppen din ender opp med å produsere mindre leptin og mer ghrelin, noe som gjør at du føler deg mer sulten enn kroppen egentlig er.

Sunt kjøleskap

Trikset for å sove mer og legge på deg mindre handler først og fremst om å fylle kjøleskapet ditt med sunn snacks og gode mellommåltider som du kan spise de gangene du føler deg sulten etter å ha sovet for lite.

Unngå å fylle kjøleskapet med junkfood slik at du blir fristet senere. Når det gjelder trening er det smart å trene om morgenen eller formiddagen, eller minimum tre timer før du skal legge deg om kvelden slik at du ikke er for våken til å sovne.

Det er ikke mer enn 30-40 minutter med mosjon hver dag som skal til for at du både sover og føler deg bedre.

Kilde: Elle.com
Les hele saken
Les alt om:

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!