• Saken er skrevet av Treningsmagasinet.no!
  • Nøyaktig hvor lang tid det tar for hver enkelt av oss avhenger av treningsbakgrunn.

    To-tre måneder?

    Mange har tatt juleferie fra treningen, og ofte varer denne ferien til langt ut i januar.

    - To uker uten trening kombinert med mye og til dels usunn mat, fører til at formen raser. Det kan ta opptil to til tre måneder å komme tilbake til utgangspunktet, dersom du ikke har trent noen ting i julen, sier fagsjef for trening ved Olympiatoppen, Espen Tønnessen.

    Nøyaktig hvor lang tid det tar for hver enkelt av oss avhenger av treningsbakgrunn.

    - Jo mer du trener til vanlig, jo mer må du trene for å vedlikeholde formen. Om du trener to til tre økter per uke, vedlikeholdes formen godt i ferier og pausetider. Aller best effekt får du hvis noen av disse øktene er litt intensive, sier han.

    Finn noe du liker

    - For personer som ikke trener spesielt mye i det daglige, vil jeg anbefale utholdenhetstrening utendørs i pausetider. Da får du frisk luft og naturopplevelser samtidig som du trener, sier fagsjefen.

    Løping er den desidert mest effektive måten å trene utholdenhet på. For å oppnå den samme treningseffekten som løping, må du holde på omtrent dobbelt så lenge når du for eksempel går på ski eller sykler.

    - Dersom du har kropp til det, og har liten tid, vil jeg anbefale løpeøkter i form av langkjøring eller intervall. Dette er meget effektiv trening, sier Tønnessen.

    Avtaler binder

    Sliter du med å motivere deg til treningsturer når du vet andre sitter inne og spiser og koser seg, kan du gjøre lurt i å lage treningsavtaler.

    - Sjansen for at du får gjennomført en treningsøkt er mye større hvis du avtaler treningstidspunkt med venner. Da føler du deg gjerne mer forpliktet til å stille opp.

    Tønnessen har også tro på at det er viktig å finne frem til lystbetonte treningsformer.

    - For at du skal klare å motivere deg til treningen, er det viktig at du liker aktiviteten du skal holde på med.

    Matorgie

    For mange er julehøytiden synonymt med fet mat og mye alkohol, mange julebord blir holdt så sent som i januar og februar.

    - Midt i en orgie med 7-slag, ribbe og fete sauser er vekt, sunn mat og regelmessig mosjon kanskje det siste du ønsker å tenke på. Men selv i jule-og nyttårstiden trenger kroppen din sunn mat og nok mosjon, på samme måte som ellers i året, sier indremedisiner Fedon Lindberg.

    Han mener det er fullt mulig å klare seg gjennom alle julebordene og festmiddagene ¬- med matgleden og julegleden fortsatt i behold. Og da uten å legge på seg ekstra kilo.

    - Du kan velge sunt, sette sammen maten på en mer balansert måte og vise måtehold. Du kan fortsatt hygge deg uten at det betyr å spise seg fra sans og samling.

    Tren viljestyrken

    Ifølge Lindberg bør du unngå å gå skrubbsulten til fest - spis heller noen nøtter, en frukt eller litt yoghurt før du drar.

    - En annen ting du kan gjøre før du drar hjemmefra, er å lukke øynene og prøve å visualisere at du står foran julebordet og velger sunne alternativer. Det er en god øvelse for å bedre viljestyrke din, sier han.

    Velg fisk og skalldyr når det er tilgjengelig, og fyll tallerkenen med kålrabistappe eller grønnsaker og oljebasert dressing. Magert og godt kjøtt som røkt og kokt skinke, roastbiff og kalkun er også sunne valg.

    - Men pass på hva du drikker. Alkohol er fetende, særlig gjelder dette øl og sukkerholdige drinker. Velg heller ett til to glass tørr vin og nyt det sakte, sier Lindberg.
  • Les mer på treningsmagasinet.no!
Les hele saken
Les alt om:

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!