Tidligere skrev Kvinneguiden om viktigheten av bekkenbunnstrening både for unge og eldre kvinner, gravide og kvinner som har født.

Fysioterapaut ved Haukeland Universitetssykehus, Hanne Stordal Joensen, forteller at så mange som hver fjerde kvinne får symptomer på inkontinens i løpet av livet.

Flere tiltak

- Vi vet dette gjennom flere studier, blant annet en befolkningsundersøkelse. Skade på muskulatur i forbindelse med fødsel er det 2-5 prosent av de fødende som får. Med andre ord er det et problem som mange kvinner har.

Fysioterapeuten forteller at de jobber med flere tiltak på sykehuset for å hjelpe kvinnene dette gjelder.

- Tiltakene i forhold til symptomer og dysfunksjon i bekkenbunn kan deles i konservative og operative; De konservative metodene handler om bekkenbunnstrening med og uten bruk av elektrostimulering, råd i forhold til toalettvaner og blæretrening samt behandling med medisiner, sier Stordal Joensen.

På Haukeland er ansvaret delt mellom fysioterapeut og uroterapeut. Fysioterapeutene "tar hånd om muskler" og uroterapeutene behandler blæresymptomer.

Gode råd

Du forebygger urinlekkasje ved å trene kroppen jevnlig, ikke bare underlivet. Men prøv å skvise inn litt ekstra trening ved å knipe mer.

Noen kvinner og deres partner opplever at pgså sexlivet blir bedre etter underlivstrening.

Bekkenbunnstrening har kun effekt dersom treningen vedvarer. Slutter du å trene, vil også musklene i underlivet bli slappere igjen - som ved all annen trening.

Du bør trene minst et par ganger i uken dersom musklene skal bli sterke.

God trening betyr at du kniper så mange ganger at du blir sliten i underlivet og ikke orker mer. Gjør gjerne knipingen i intervaller med for eksempel tre sett.

Det er normalt å få problemer med knipemusklene etter overgangsalder, selv om du ikke har hatt problemer tidligere.

Hvis du synes det er vanskelig å knipe, få jordmor eller lege til å undersøke underlivet ditt.
Les hele saken
Les alt om:

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!