En ny britisk studie viser at spising foran fjernsynet har en direkte sammenheng med vektøkning og ubevisst overspising. Men, den gode nyheten er at du kan unngå overspising uten å unngå dine favoritt TV-program!

Helseredaktør for Ivillage.com Madelyn Fernstrom forteller deg hvordan:
  • Ikke se på TV på tom mage.
  • Spis snacks med lite fett og mye fiber før du spiser hovedmåltid.
  • Om du kan, spol deg gjennom reklamene.
  • Den enkleste måten å unngå dette på er selvsagt å se mindre på TV.
  • Dropp førreklamer

    Det er helt vanlig at vi får se reklame for snacks, godteri og brus på kino rett før filmen begynner. For eksempel videoreklamer av folk som sitter i kinosetene og koser seg med mat og drikke, med tekst "den gode kinoopplevelsen". Også hjemme blir vi fristet av reklamene, noe som kan føre til at vi faktisk føler oss mer sultne og kjenner at det hadde passet med noe godt til TV-kosen.

    Prøv å være bevisst på dette og unngå reklamene så mye som du klarer. Det er nemlig ikke sikkert at du egentlig er sulten!

    Billig er ikke alltid bra

    Enkelte fastfoodkjeder gir tilsynelatende gode tilbud på matretter, "spis så mye du kan-bufféter" og så videre. Spørsmålet er om du sparer penger på dette i lengden om det resulterer i at du blir tykk og overvektig. Og om du ikke legger på deg utenpå kroppen, kan du være sikker på at hjertet og blodårene dine vil lide av usunne matvarer senere i livet.

    Èn men ikke mer

    Gratis smaksprøver på matbutikker er alltid fristende, men det bør ikke bety at du er helt nødt til å smake på alle nyheter, spesielt ikke hvis det er potetgull eller godteri som er satt frem. Er du sulten når du handler er det vanskelig å unngå en prøvesmak, men forsøk å la det bli med det, og forsøk også å ikke falle for fristelsen til å kjøpe med deg produktet hjem.

Les hele saken
Les alt om:

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!