Drømmer du om en slankekur som er enkel å gjennomføre, hvor du samtidig kan spise normalt og ha overskudd? Vel, da bør du fortsette å drømme!

Slank med søvn

Det er nemlig i drømmene dine at den slanke kroppen kan bli virkelighet. Tidligere har Kvinneguiden skrevet at du lettere går ned i vekt om du sover nok om nettene. Og det er sant! De fleste vet at det til tider er vanskelig å skvise inn en ekstra time med trening hver dag, men i stedet for å få dårlig samvittighet for at du ikke fikk trent den ene dagen, skal du heller legge deg i rimelig tid og virkelig sove gjennom natten.

Flere studier viser at nok søvn, rundt syv til åtte timer per natt, er nødvendig for å kunne gå ned i vekt. Separat forskning ved University of Chicago og University of Pennsylvania, for eksempel, avslører at personer som sover mindre, legger lettere på seg enn de som sover nok.

Grunnen til at man kan legge på seg mer når man sover lite, er hormonene leptin og ghrelin som bestemmer hvor mett du føler deg. Gjennom et normalt sovemønster vil nivåer av leptin øke og nivåer av ghrelin (som er et apetittvekkende hormon) falle.

Når du har sovet lite, vil denne balansen forstyrres og få deg til å føle deg mer sulten enn du ellers ville følt deg.

Trening og kost

Så, hva er trikset med å sove mer og legge på deg mindre? Først og fremst; er du sulten ved midnatt, bør du lete på kjøkkenet etter for eksempel sunn mat som fullkornblanding eller knekkebrød så du ikke får i deg usunn, søt mat. Forsøk å ikke sette for høye krav til deg selv. Pleier du å drikke brus jevnlig kan du i første omgang kutte ut dette. I neste runde kutter du godteri på hverdager, og deretter kan du begynne å tenke på om du skal gjøre ytterligere forandringer.

Noe av det enkleste du kan gjøre er å bytte ut fete matvarer med magrere varianter. I mange tilfeller merker du ikke en gang forskjell. Kjøttdeig kan for eksempel byttes ut med karbonadedeig, ost finnes i diverse magre varianter, pølser likeså. Finn alternativer som fungerer for deg, da vil du ikke en gang tenke på at du sparer kalorier.

Når det gjelder trening er det lurt å prøve å tilpasse dette til timeplanen din, trene enten før jobb, i lunsjen eller rett etter jobb slik at du kommer hjem en time senere. Det er lurt å avslutte treningen minst tre timer før leggetid slik at du får sove.

Trening kan være hva som helst av bevegelse som du liker best, enten aerobic, spinning, yoga eller en 40 minutters rask gåtur utendørs.

Du vil ikke bare føle deg bedre og sove bedre, du vil også se bedre ut!

Kilde: Elle.com
Les hele saken
Les alt om:

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!