• Saken er skrevet av Treningsmagasinet.no!
  • Hvis du elsker å holde deg i form og samtidig drømmer om en strammere og fastere kropp, er det core-trening du skal fokusere på!

    "Planken" er en veldig god øvelse for kroppens eget styrkebelte. Dette er i all hovedsak en mageøvelse, men samtidig jobber du med mange små muskler som stabiliserer og binder ryggraden sammen. Det er dette som gjør denne øvelsen så verdifull.

    Se video her!

    Ved ryggplager og ryggsmerter får man ofte atrofi (svinn/tilbakedanning av vev, og fører ofte til at vevet mister sin funksjon helt eller delvis, og blir mindre og svakere) i disse musklene. Planken vil kunne få disse musklene til å vokse og brukes riktig, og ryggsmerter kan reduseres.

    Magen stabiliserer

    Hvorfor planken er så god, er fordi magen jobber som en stabilisator under øvelsen. Det er nettopp slik magen din jobber i idrettslige prestasjoner og dagliglivet, ved å stabilisere overkroppen. Samtidig jobber magen din synkront med andre muskelgrupper. En muskel bør integreres, ikke isoleres. I idrett og dageliglivet jobber man med kroppen som en helhet og man bør lære muskelgrupper å jobbe "på lag", ikke alene.

    Trening for alle

    På grunn av de mange variasjoner og vanskelighetsgrader av planken kan den brukes av alle, uansett nivå, som en del av magetreningen. Man vil kunne oppleve store styrkeøkninger i core muskulatur ved å integrere planken i treningsrutinen din, man kan forebygge og redusere ryggplager og smerter. Du kan selv prøve å løfte en tung gjenstand fra gulvet, eller prøve dyp knebøy med og uten ett styrkebelte å oppleve den store forskjellen. Ett styrkebelte vil fungere på samme måte som en knallsterk core-muskulatur.

    Har man i tilegg fokus på å trekke inn magen mot ryggraden, vil man kunne styrke transversus abdominis. Denne muskelen danner kroppens eget styrkebelte, og ligger skjult under den overfladiske magemuskulaturen. Styrke transversus er uhyre viktig for å unngå ryggproblemer, lindre ryggsmerter og bli sterkere.

    Planken vil også styrke rectus abdominis som vil danne en synlig sixpact ved lav fettprosent. Oblique internus og externus er de skrå magemusklene som roterer overkroppen vil også styrkes. Nevnte muskler er de som populært blir kaldt core muskulaturen eller kjernemuskulatur. Kjernemuskulaturen binder bein og overkropp sammen. Ved en svak kjerne vil du blir svakere i både overkropp og underkropp enn ved en sterk kjerne. Samtidig vil du være mer utsatt for ryggskader.
  • Se hvordan du gjør de forskjellige øvelsene på Treningsmagasinet.no!
Les hele saken
Les alt om:

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!