Er du lei av grevinneheng på overarmene? Mange tror at det er uunngåelig, men faktum er at dette både kan forebygges og reverseres!

Regelmessig pumping

Men, det kommer på ingen måte av seg selv. Her må det pumpes, og det hardt! Det skal mye til at kvinner blir "overpumpa" og for store på grunn av vekttrening, dette har blant annet Kvinneguidens egen treningsekspert, Line Marion Nielsen Kjøniksen, uttalt flere ganger.

Når vi løfter med vekter som gir god motstand, og samtidig gjør mange repetisjoner i sett, får musklene intervalltrening av god kvalitet. Dette vil etterhvert gjøre at musklene blir stramme, slanke og fine.

Kjendistrening

Du bør ikke trene halvveis, kast deg gjerne på faste treningstimer på et treningssenter og tren minst tre dager med styrke i uka. I tillegg bør du bevege deg hver dag, enten det dreier seg om en gåtur eller en aerobictime. Hvis du ikke liker å gå på arrangerte timer, kan det hjelpe å enten trene sammen med en venn som vet hva hun driver med, eller hyre en personlig trener.

Kjendiser har harde treningsrutiner for å holde kroppen i toppform på grunn av det konstante rampelyset. Jennifer Lopez er en av de kjendisene som trener beinhardt, hun kom også raskt tilbake i form etter å ha født tvillinger i en alder av 40 år!

Her er noen av hennes treningsrutiner:
  • Hun står opp klokken 4.00 hver morgen og kjører gjennom et tre timer langt treningsprogram som inkluderer pilates, kondisjonstrening på tredemøllen eller ellipsemaskinen, dansing og styrketrening med vekter.
  • Hun kuttet ned kaloriinntaket til 1500 kalorier per dag.
  • Syv måneder etter at hun hadde født, fullførte hun løpet Malibu triathlon.
  • Hun har også fått råd fra sin personlige trener om å fortsette med utholdenhetstrening med et apparat som festes til en vegg eller en dør. Her er ben og armer festet i tau som hun kan snurre seg i og i tillegg henge opp-ned i for ekstra utholdenhetsstyrke.
  • Du kan gjøre dette

    Forskjellen mellom Lopez og oss vanlig dødelige er at vi verken har personlige trenere tilgjengelig hele døgnet, eller tid til å trene tre timer daglig. Det betyr ikke at du ikke kan komme i toppform!

    Her er en øvelse du kan prøve på hjemme:
  • Bicepscurl er en av styrkeøvelsene Lopez inkluderer i sine vektrutiner. Stå med ryggen rett med bena i hoftebreddes avstand. Hold en enkel håndvekt (eller flaske med vann) i hver hånd.
  • Ha en liten bøy i knærne og sørg for at begge håndflater peker fremover.
  • Pust inn, og i det du puster ut, bøyer du armene og løfter vektene sakte opp til skuldernivå mens albuene dine står støpt inntil sidene dine.
  • Flekse bicepsmusklene mens du hjelper å forme de.
  • Pust inn og senk vektene igjen. Repetere 20 ganger.
Les hele saken
Les alt om:

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!