• Saken er skrevet av Treningsmagasinet.no!
  • Mange opplever følelsen av å miste motivasjonen når de trener, og veien er ofte kort til snarveier eller å kutte ned på treningsmengden. Da må du gjøre noe med målene dine!

    Idrettspsykolog og deltaker i ekspertpanelet på treningsmagasinet.no, Hans Erik Sand, sier at nøkkelen til god motivasjon ofte ligger i gode mål.

    - Effektive mål kjennetegnes av at de mobiliserer krefter, fokuserer oppmerksomheten og øker den psykiske utholdenheten. Kunsten er å utforme målene på en slik måte at de er en naturlig del av treningshverdagen og ikke gis opp eller glemmes underveis, sier Sand.

    Ytre og indre motivasjon

    Når det gjelder motivasjon kan det skilles mellom indre og ytre motivasjon; indre motivasjon er et ønske om å utføre noe fordi det er verdifullt i seg selv.

    - For eksempel at du jogger eller sykler fordi det gir deg en opplevelse av å mestre eller for å se hvor mye du kan forbedre deg i forhold til deg selv. Målet er altså treningen i seg selv. Ytre motivasjon er rettet mot det å prestere i forhold til andre eller et ønske om å nå spesifikke mål. For eksempel at du gjennomfører denne økta for å oppnå en god plassering i en fremtidig konkurranse, sier Sand.

    Målene du setter deg kan inneha både en indre og en ytre dimensjon, du må ganske enkelt spørre deg selv hvilke mål du ønsker å nå og hvorfor! "Hvorfor-dimensjonen" kan være en god kilde til motivasjon.

    Tenk hvorfor og hvordan
  • Bruk tid på å tenke igjennom hvilke mål du har med treningen og hvorfor du ønsker å nå de.
  • Bruk de langsiktige målene til å forme ukentlige og daglige treningsmål, både med tanke på hva og hvor mye du skal trene og hvordan øktene skal gjennomføres.
  • Spør deg selv: Hvorfor er det viktig for meg å nå målet? Hvordan kommer det til å føles å nå målet?
  • Et godt gjennomtenkt mål gir lettere tilgang på motivasjon og er mer "synlig" i det daglige treningsarbeidet.
  • Når det butter i mot under en treningsøkt, er det nettopp dette svaret du skal hente frem i bevisstheten.
  • Jo bedre du har tenkt over hvorfor du ønsker å nå målet, jo mer meningsfylt vil det være å gjennomføre en slik økt på en god måte.

  • Les resten av artikkelen her!
Les hele saken
Les alt om:

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!