• Les mer på Matinorden.no!
  • Hvor mye vi trenger av vitaminet er imidlertid omdiskutert. I en artikkel publisert i det amerikanske Journal of Nutrition, hevder forskere at svært høye doser vitamin C har terapeutisk effekt på både hjerte-karsykdom og kreft.

    Andre forskere mener at mangel på vitamin C kan være årsak til utviklingen av hjerte-karsykdom og kreft.

    Anbefalt dagsdose varierer mellom ulike land. I Norge og Norden forøvrig er anbefalt daglig inntak for voksne personer 75 mg. Vitamin C er et vannløselig vitamin som betyr at det ikke lagres i kroppen. Dette gjør at vi trenger påfyll hver dag.

    Livsviktige vitamin C

    Selv om anbefalingene varierer, er i hvert fall en ting sikkert; vitamin C er viktig for god helse og et vakkert utseendet. Ja, vi er faktisk helt avhengig av det for å kunne overleve. For lite vitamin C kan føre til skjørbuk, en sykdom karakterisert ved blant annet blødninger i tannkjøtt, slimhinner og i alvorlige tilfeller indre organer.

    Vi trenger vitaminet også for dannelsen av kollagen, som er et av de viktigste proteinene i kroppen. Det sørger blant annet for å støtte bindevev, inkludert styrking av blodårene, sener, ben og tenner. Kroppen er også avhengig av vitaminet for å kunne opprettholde forbrenningen.

    I tillegg til dette er vitaminet et viktig og sterkt antioksidant. Det nøytraliserer frie radikaler før de rekker å skade cellene våre. Vitamin C er faktisk ansett som et av de aller viktigste antioksidantene vi har på grunn av sin allsidighet.

    Frukt og grønt er best

    Å spise mye frukt, bær og grønnsaker er en sikker måte å få i seg nok vitamin C på. All frukt, bær og grønnsaker inneholder det viktige vitaminet. Hvis du kutter opp frukten vil du se at alle spiser dobbelt så mye. Det smaker deilig og det er godt å knaske på.

    Poteter er også en stabil viktig kilde til vitamin C til langt ut på vinteren. Jordbær, solbær, rips, grapefrukt, fersken, mango, paprika, papaya, brokkoli, rosenkål, kålrabi, ananas og kiwi er alle eksempler på spesielt C-vitaminrike frukt, bær og grønnsaker.
  • Les mer på Matinorden.no!
Les hele saken
Les alt om:

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!