Det høres kanskje helt banalt ut, men hvis du er lei av å være usikker på deg selv, kan det hjelpe å jobbe med å vri om hele tankesettet ditt til noe positivt.

Her får du noen eksempler;

Krisemiddag

Du har invitert venner hjem til middag, men du svir hovedretten og søler saus på den nye kjæresten til venninnen din.

Tenk positivt: Det resulterte i MYE latter! Tror du at dette katastrofale utfallet resulterer i at vennene dine takker nei til fremtidige middagsinvitasjoner fra deg? Neppe.

Tror du at dette er noe de vil tenke over de neste tre årene eller neste tre månedene? Neppe. Om du vil utfordre ditt negative tankesett, begynn å se på situasjonen med nye øyne - hele samtalen ble i det minste veldig livlig!

Mislykket slanking

Du er på slanker'n men klarer ikke holde fingrene unna den en sjokolade som du sluker ned på høykant.

Du lovet deg selv å ikke røre søtsaker, men nå når du har gjort det, tenker du kanskje at du aldri kan kontrollere behovet ditt og at du aldri vil gå ned i vekt.

Tenk positivt: Nå føler du deg gjerne som en mislykket idiot, men hva om du sier til deg selv at det bare var èn sjokolade? Rundt 300 kalorier, javel, da kan du kompensere ved å spise litt mindre i dag eller legge inn en ekstra treningsøkt. Om du kvitter deg med ord som 'alltid' og 'aldri', og heller bruker snillere språk, kan du endre måten du føler deg på og dermed blir situasjonen lettere å takle.

Ingen venner ringer deg

Du har telefonen med deg over alt, men den har faktisk ikke ringt eller gitt fra seg ett eneste pip hele helgen. Nå tror du at vennene dine ikke liker deg, eller at du rett og slett har for få venner..

Tenk positivt: Hvis du forrige helg la igjen mobilsvar og sendte melding til venninnen din som enda ikke har ringt deg tilbake, er det lett å tro at hun ikke vil være med deg. Tenk heller at hun enten har glemt å ringe opp igjen eller faktisk er så opptatt at hun ikke har tid. Du har jo ingen bevis for at du faktisk er glemt. Ikke fall for fristelsen å komme med noen forhåndskonklusjon. Hvordan kan du se på denne situasjonen annerledes? Du kan alltids ringe venninnen din igjen.

Redd for å få sparken

Etter at sjefen din verbalt har hamret løs på en jobb du har gjort, tenker du at han eller hun misliker deg og vil sparke deg. Du får iallefall ikke rykke opp i systemet!

Tenk positivt: Hvordan kan du egentlig bli bedre på jobb? Få riktig perspektiv på situasjonen, er dette et gjentakende problem eller var dette en enestående hendelse fra din side? Om dette ikke skjer ofte, tenk heller over alle de positive tilbakemeldingene du pleier å få på jobben. Snakk med sjefen din om hva du kan gjøre annerledes og spør om å få hyppigere tilbakemeldinger.

Du sitter fast i trafikken

Du sitter fast i trafikken og det er fare for at du blir sen til et viktig møte. Du tenker at sjefen din vil bli rasende på deg fordi du burde reist tidligere.

Tenk positivt: Underreager! Istedenfor å overreagere skal du forsøke å tenke at dette absolutt ikke er viktig, det er langt fra det verste som kan skje. Når du overreagerer ved å bli stresset, hvordan skal det hjelpe deg på veien? Det gjør antakeligvis hele situasjonen mye verre. Pust rolig, tenk deg om, og kom på jobb med et smil om munnen og et "beklager" på lur, hvis det faktisk viser seg at du kom sent.

Kilde: About.com
Les hele saken
Les alt om:

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!