Hvis du nettopp har blitt gravid, merker du kanskje at du har tusenvis av spørsmål i hodet ditt. Hvis du føler deg usikker eller rett og slett er umotivert for hele svangerskapet, kan du prøve å tenke over følgende:

Du kommer deg gjennom det!

Graviditet og fødsel kan få kommende mødre til å svinge mellom lykkerus og fortvilelse hver eneste dag. Å få tak i så mye informasjon som du klarer, oppdatere deg på endringene i kroppen din, ha riktig kosthold og fokus på svangerskapstrim, kan dette hjelpe deg å nyte graviditeten til det fulle.

Her får du 10 motivasjonstips:

1. Sørg for å få nok informasjon gjennom bøker og artikler, filmer og programmer. Få med deg hva som skjer med kroppen din og babyen i magen din. Kommunisere med venner og familie, samt andre gravide kvinner. Hør på deres erfaringer og råd, det finnes også mange svangerskapskurs. Pass deg derimot for alle skrekkhistoriene. Historier om kvinner som opplever smertefrie svangerskap og uproblematiske fødsler blir dessverre lettere glemt enn de problematiske. Forsøk å ha dette i bakhodet, og om du leser en historie du blir redd av, ta det opp med legen din, så kan du få gode og riktige svar.

2. I samtale med jordmor får du bestemme deg hva slags fødsel som passer deg best; vil du føde på en vanlig fødeavdeling eller et annet fødselssenter, kanskje hjemme?

3. Tenk over hva du putter i munnen. Få nok informasjon om ernæring for gravide kvinner, hva bør du drikke og hvilke vitaminer bør du få i deg? Spis mer frukt og grønt, sørg for å få i deg folat, og drikk mye vann.

4. Det trenger egentlig ikke sies høyt, men vi tar det med på listen likevel; dropp røyken en gang for alle! Unngå alkohol og andre rusmidler, og snakk med legen din om det er noen medisiner du bør unngå.

5. Vær aktiv og ikke slutt med treningen din selv om du er gravid. Få råd av lege og jordmor i forhold til hva slags type trening du kan drive med, stort sett kan du trene som før frem til de siste månedene i svangerskapet.

6. Du vil merke at du føler deg trøtt og slapp til tider, og kroppen din trenger mer søvn nå enn før. Derfor kan det være lurt å legge inn hvilepauser i hverdagen din slik at du får sove litt ekstra.

7. Studier viser at babyer responderer på kontakt utenpå magen så tidlig som i tiende uke av svangerskapet. Lytt til din favorittmusikk sammen med babyen din, er du lykkelig er babyen lykkelig!

8. Forsøk å ikke stresse. Prøv å takle bekymringer med dype innpust og sakte utpust, øv deg på pusteteknikker for å slappe av. Er du usikker på noe er det bedre å ringe lege eller jordmor en gang for mye enn en gang for lite.

9. Etterhvert som det dukker opp spørsmål i hodet ditt, notere de ned enten det handler om selve graviditeten, fødselen, treningen eller kostholdet.

10. Viktigst av alt er å nyte denne herlige og spesielle tiden mens babyen vokser i magen din, snart er du mamma!

Kilde: Pregnancy.com, Health.com
Les hele saken
Les alt om:

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!