• Saken er skrevet av Treningsmagasinet.no!
  • Er du så lei av det lille ekstra rundt magen og rumpa at du holder på å sprekke? Det er ikke for sent å gå ned fem-seks kilo før bikinisesongen er i gang for fullt. Svaret på hvordan du skal klare det, får du her;
  • Gå ned i vekt med Kvinneguiden!
  • Spis små og hyppige måltider gjennom dagen. Dette gjør at man i mindre grad føler seg sulten!

    Alltid på slanker'n?

    De fleste av oss går alltid med en tanke om at noen kilo mindre ville tatt seg bedre ut,og svært mange har prøvd utallige slankekurer som aldri virker.
  • Gå ned i vekt med Kvinneguiden!
  • Kanskje lurer du på om det er det poteten som gjør deg fet? Eller er det brødet? Skal man spise bare frukt, eller skal man bare spise mat som egg og bacon? Det er lett å bli forvirret med flere ulike og totalt forskjellige dietter som stadig omtales; alle med tilsvarende resultater å vise til.

    Undersøkelser viser at over én million nordmenn er på slanker'n til enhver tid, og at de fleste av disse er kvinner. Og det starter tidlig; annenhver tenåringsjente har slanket seg! Samtidig viser studier at over 90 prosent av de som har klart å få til en vektreduksjon, går opp igjen i vekt! Hvorfor mislykkes vi? Hvilken er den beste dietten?

    En livsstil!

    Det første man MÅ innse for å lykkes og for å få til en varig vektreduksjon, er at det ikke handler om den mest effektive slankekuren, men om livsstil og de daglige valgene man gjør! Det handler hverken om mirakelpiller eller raske kurer, men om å sørge for at matinntaket står i stil til aktivitetsnivået, og til dels også om noe selvdisiplin og ernæringskunnskap.

    De raske slankekurene gjør bare vondt verre; et tap på over en kilo i kroppsvekt i uken, øker risikoen for at dette tapet utgjøres til en stor del av muskelmassen. Tapes muskelmasse, tapes også hvilestoffskifte, hvilket igjen gjør det vanskeligere å holde vekten på sikt. Man gjør det ikke bare vanskeligere å opprettholde vektreduksjonen; man gjør det da også enda enklere å legge på seg igjen.

    Større forbrenning

    Muskler holder oppe hvileforbrenningen, og dette gjør det enklere å mestre vektregulering på sikt (derfor bør også styrketrening faktisk inngå som en naturlig del av en vektreduksjons- og vedlikeholdsfase!).

    En rask vektreduksjon innebærer videre også ofte et stort tap av væske fra kroppen (hvilket naturligvis også synes godt på en badvekt som stor vektreduksjon!), men har lite å gjøre med forbrenning og tap av fettmasse. Det er en omlegging av livsstil, med mer aktivitet og trening, og med mindre og mer riktig mat, som må til.

    Er du klar for å gå ned i vekt en gang for alle og bli der? Sjekk hva du skal gjøre med kosten, og hva du bør være obs på ved matvarevurdering for å gå ned så mange kilo du ønsker. Her er tipsene!
Les hele saken
Les alt om:

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!