En av de største feilene man gjør hvis man bestemmer seg for å gå ned i vekt er å endre alt. Alle favorittrettene forsvinner fra menyen, og det er kun riskaker og lettost som gjelder. Dette fører til at man aldri klarer å komme i mål, siden man gir opp lenge før resultatene viser seg.

  • Gå ned i vekt med Kvinneguiden!


  • En vesentlig bedre taktikk er å slanke seg uten å gå på diett, men heller tenke på å endre hele livsstilen.

    Her får du åtte lette tips.

    1. Sjekk innholdet

    Gjør det for vane å sjekke kalori-og næringsinnholdet på matvarer når du handler inn hver uke. Se etter mat med flest umettede fettsyrer og lite sukker, og velg grove mattyper rike på fiber slik at du holder deg mett lenge.

    2. Smart snacks

    Du kan enkelt forhindre småspising og lavt blodsukker som gjør at du får lyst på godteri ved å spise hver tredje time. Om du tillater kroppen å bli for sulten før du spiser noe, vil dette resultere i at du spiser altfor mye når du først spiser. Prøv heller å legge om livsstilen din slik at du holder kroppen og sulten i sjakk, spis smart og sunn snacks som frukt, gjerne et eple, et knekkebrød med godt, magert pålegg, eller en håndfull nøtter.

    3. Spis grovt

    Hvis du spiser mer grove kornprodukter, frukt og grønnsaker, gir dette kroppen din næring og du får en god metthetsfølelse. Dessuten kan dette hjelpe deg å slanke deg. Denne typen mat inneholder få kalorier, men mye næring og fiber som forhindrer deg i å bli sulten på tomme kalorier.

    4. Spis nok og ofte

    Hvis du tror at det hjelper deg ned i vekt ved å spise lite og sjelden og gå sulten rundt - ja da tar du skrekkelig feil! Mange tror at det reduserer vekten ved å hoppe over måltider, men på et eller annet tidspunkt vil dette føre til at du overspiser. Dessuten vil kroppen din begynne å omstille seg og forsøke å ta vare på energien den har ved å sette ned forbrenningen, og du brenner dermed av deg kalorier saktere ved å gå sulten! Da legger du lettere på deg igjen.

    5. Drikk mye vann

    Vann hjelper deg ned i vekt på flere måter. Drikker du et stort glass vann før hvert måltid vil du raskere merke metthetsfølelsen. Dessuten sørger du for at kroppen har en god væskebalanse, noe som gjør det lettere å unngå inntak av sukkerholdig drikke. Går du tørst og ikke får i deg nok drikke, kan kroppen ofte tolke dette som at du er sulten og dermed spiser du mer enn nødvendig.

    6. Beveg deg

    Det er veldig vanskelig å gå ned i vekt uten at du beveger deg flere ganger i uken. Du kan jo begynne nå med å ta faste gåturer eller sykkelturer utendørs, fra ti minutter til 30-40-minutters økter hver dag, og etterhvert vil du se resultater på kroppen! Trening sparker i gang forbrenningen din, og gjør det lettere å gå ned i vekt.

    7. Porsjonsstørrelser

    Et godt tips er å bruke en eller to dager i uken til å lage noen store middagsretter som du fordeler i mindre poser eller bokser og legger i fryser eller kjøleskap. Da har du gjort klart små porsjoner til hver dag fremover som du varmer opp når du skal spise i ukedagene. Slik får du kontroll på porsjonsstørrelsene, unngår overspising samtidig som du blir vant til å spise oftere. Dette vil igjen sette fart på forbrenningen din!

    8. Notere i vei

    I begynnelsen kan det være greit med en slankeblogg eller dagbok hvor du noterer ned det du spiser og hvor mye du trener. Du kan samtidig kaste deg på Kvinneguidens livsstilsguide som hjelper deg ned i vekt til sommeren!
Les hele saken
Les alt om:

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!