Hvis du har satt deg som mål å gå ned noen kilo dette året, er det veldig lurt å kutte ut på søtsaker og sukkerholdig mat.

Mindre søtsug


Er du sjokoholiker eller et kakemonster, da kan du prøve følgende tips;
  • Øke proteininntaket
  • Kroppen kan gjerne hungre etter søtsaker når alt den virkelig trenger er proteiner. Det stemmer ikke alltid for alle, så du kan prøve deg litt frem. Om du ikke blir kvitt søtsuget ved å spise en grov brødskive med litt lett kalkunskinke, kan du forsøke tipsene under.
  • Rydd unna fristelser
  • Gå igjennom kjøleskapet og kjøkkenskap. Kvitt deg med alle typer kaker, iskremer, cookies, sjokolader og andre sukkerbomber som bare ligger der for å gjøre ting vanskelig for deg.
  • Vent ti minutter
  • Husk på at når du kjenner søthunger skal du vente ti minutter mens du gjøre noe som holder deg opptatt. Om du fremdeles har lyst på noe søtt etter ti minutter, kan det hjelpe å pusse tennene eller bruke munnskyllevann for å kvitte deg med den verste følelsen.
  • Frukt frukt frukt
  • Sukkeret du finner i frukten fordøyes annerledes i kroppen enn andre tomme kalorier du finner i søtsaker. Fiberet i frukten gjør også at sukkeret absorberes i kroppen slik at du ikke får en så voldsom blodsukkerøkning som du gjør når du spiser raffinert sukker.
  • Sunn diett
  • Hold deg til en sunn diett bestående av sunt fett som olivenolje, avocado, nøtter og omega 3 fra fisk. Kroppen din føler gjerne at den har lyst på søtsaker når du mangler sunt fett istedet.
  • Drikk vann
  • Det er ingen klisjè! Drikk mye vann hver dag for å holde deg hydrert og mett, dette stopper samtidig noe av det voldsomme søtsuget. Dessuten er det godt for både hud og hår.

    Kilder: Telegraph.co.uk, bestdietforme.com
Les hele saken
Les alt om:

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!