Er du tynn av naturlige grunner, men vil legge på deg litt? Da er det viktig å legge på seg på riktig måte, slik at du fortsatt holder deg sunn og frisk. Ernæringsfysiolog Kari H. Bugge tipser deg om hvordan du legger på deg på riktig måte.

 

- Det er forbausende like råd man gir til de som vil legge på seg som til de som vil slanke seg. Det handler om å spise regelmessig og å få i seg den rette typen kalorier, sier hun.

 

Hun forteller at på samme måte som slankere må få i seg mindre enn de forbrenner, må de som vil legge på seg få i seg mer enn de forbrenner i løpet av en dag.

 

Ikke stapp i deg godis

 

Det kan virke som en enkel metode å hive innpå med potetgull, gatekjøkkenmat og godteri hvis man vil opp i vekt. Dette er i følge Bugge ingen god idé, fordi det kan skade kroppen din.

 

- Blodårene må håndtere alt fettet vi spiser. Selv om man er tynn utenpå, kan det ha en uheldig effekt på kroppen, advarer hun.

 

Så hva skal man da spise for å legge på seg på riktig måte? Bugge ramser opp noen eksempler på matvarer med sunne kalorier:

  • Nøtter
  • Majones
  • Peanøttsmør
  • Avokado
  • Oliven
  • Pinjekjerner
  • Solsikkekjerner
  • Plantemargarin
  • Olje til matlaging

Hvis du rett og slett ikke er spesielt sulten, forteller Bugge at du faktisk kan spise etter klokka.

 

- Spis selv om du ikke er sulten. Å ikke velge det groveste brødet kan også være smart, da varer metthetsfølelsen kortere og du får lyst på mer mat raskere, sier hun.

 

- I tillegg til at du får i deg de riktige kaloriene, er det viktig at du samtidig trener. Dette bør du gjøre slik at du får bygget opp muskulaturen, avslutter hun.

Les hele saken
Les alt om:

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!