Mange av oss sliter med en travel hverdag og dårlig tid til å sette av til trening, men det er mulig å kombinere hverdagen med trening, mener vår treningsekspert Line Marion Nielsen Kjøniksen.

30 minutter er nok

- Trening må prioriteres som alt annet, du finner alltid tid! Se på det som en billig

Line Marion Nielsen Kjøniksen på Kvinneguiden!


Vår faste treningsekspert er Line Marion Nielsen Kjøniksen. Line Marion har en mastergrad innen psykologi, coaching og ledelse, og er i tillegg utdannet personlig trening fra Norges Idrettshøyskole, med utdypning innen trening for gravide og skadede.


Coach og motivator

Line Marion jobber som personlig trener, men ser fremfor alt på seg selv som en livsstilscoach/motivator, og du kan lese hennes gode treningstips her på Kvinneguiden.no!

livs-og helseforsikring. Helsedirektoratet anbefaler minimum 30 minutter daglig fysisk aktivitet, og treningssentrene forsøker også å imøtekomme kundene som sliter med "tidsklemma". Stadig flere sentre tilbyr 20 og 30 minutters gruppetrening sånn at du skal kunne få med deg en kort økt før du drar hjem for kvelden. Noen har også morgentimer i 6-7 tiden for de som heller ønsker å stå opp en liten time før, forteller Line Marion.

Hun mener også at en liten halvtime med styrkeøvelser enten på et senter eller for eksempel med strikk hjemme, er gode alternativer til god, men effektiv trening.

I tillegg kan man prøve å gå eller sykle til jobb og ellers bruke beina så mye som mulig i løpet av dagen!

- 30 minutters effektiv trening fem dager i uken er veldig bra! En kombinasjon av styrke og kondisjonstrening er alltid å foretrekke, men hva slags trening som er best kommer helt an på hva slags mål man har med treningen. For de fleste er det en kombinasjon som gjelder, sier Line Marion.

Øvelser på jobben

Det kan være godt å få strukket litt på seg på jobben, for eksempel reise seg opp og gå litt rundt, ta ti knebøy, puste dypt inn og ut et par ganger og løpe opp og ned trappen for å riste litt løs.

- Å få "strammet opp" i kontorstolen eller på jobben er nok ikke det enkleste, med tanke på at man har på seg arbeidsklær og ikke har anledning til å trene skikkelig, sier Line Marion.

Likevel har hun noen få tips som gjør at kroppen får det litt bedre i arbeidstiden:
  • Enkle knipeøvelser for setemuskulatur mens du sitter i kontorstolen.
  • Sittende benstrekk og skulderhev er eksempler på noe man kan gjøre.
  • Avspenningsøvelser og tøyning av blant annet bryst, rygg og nakke fint.
Les hele saken
Les alt om:

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!