Ernæringsfysiolog Camilla Andersen på Kvinneguiden!

Kvinneguiden.no har inngått et samarbeid med ernæringsfysiologen Camilla Andersen.

Camilla er cand.scient i samfunnsernæring fra Universitetet i Oslo, og driver i dag nettstedet Somebody.no, der hun tilbyr hjelp til varig livsstilsendring og vektnedgang.

I løpet av en travel hverdag er det lett å glemme å få i seg nok vann. Vann er imidlertid veldig viktig for at kroppen skal fungere, forteller Kvinneguidens kostholdsekspert Camilla Andersen:

  • Vann opprettholder væskebalansen i kroppen
  • Vann hjelper kroppen å transportere ut avfallsstoffer
  • Vann hjelper deg å forebygge slapp og dehydrert hud
  • Vann opprettholder tarmfunksjonen din
  • Vann gjør at nyrene jobber bedre

2 liter om dagen?
En kjent "regel" er at du bør drikke minst to liter vann om dagen for å få i deg nok væske. Ifølge Andersen er ikke dette helt riktig:

 

- Det anbefalte for voksne er 30 ml. per kilo kroppsvekt. Så det er vel heller i underkant enn i overkant av 2 liter for de fleste, sier hun.

 

Dette inkluderer væske fra både mat og annen drikke. Du behøver altså ikke helle i deg to liter rent vann per dag. Likevel er det både sunt og billig. I tillegg inneholder Farris og liknende mer salter enn vann, noe som også er en grunn til å velge vann i stedet.

 

Forebygg tørsten?
Noen mener at man bør drikke før man blir tørst, for å forebygge at kroppen blir dehydrert. Men for de fleste mennesker holder det lenge å drikke når tørsten melder seg. Når du trener trenger du imidlertid mer væske enn vanlig:

 

- Med én prosent væsketap i kroppen synker prestasjonen med ti prosent, sier Andersen.

 

Les hele saken
Les alt om:

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!