Barn er ekstra glade i søtsaker, og når de først har fått smaken på snop, er det vanskelig for dem å slutte. Da bør du gjøre så godt du kan for å snu barnas matvaner.

Ernæringsfysiolog Camilla Andersen på Kvinneguiden!

Kvinneguiden.no har inngått et samarbeid med ernæringsfysiologen Camilla Andersen.

Camilla er cand.scient i samfunnsernæring fra Universitetet i Oslo, og driver i dag nettstedet Somebody.no, der hun tilbyr hjelp til varig livsstilsendring og vektnedgang.

Kvinneguidens kostholdsekspert Camilla Andersen gir deg tipsene som gjør at barna dine kommer seg ut av vanen med å spise søtsaker og usunn mat for ofte.

Helgekos

- Det må ikke være sånn at helg er lik potetchips, brus og godteri. Det handler om at foreldre skaper vaner til barna som de tar med seg videre inn i sitt voksenliv. Tenk derfor at du skal servere fornuftig mat og vise at kosemat ikke hører hverdagen til, råder Andersen.

Eksperten sier at når dere setter frem kosemat til helgen, så sett frem den mengden det er greit at dere spiser opp. Og lær gjerne barna at det ikke er om å gjøre å tømme alt og kappspise.

- Selvfølgelig skal de få kose seg med godteri, men akseptable mengder - på lørdag. Etter å ha spist ordentlig mat først, råder Andersen.

  • Kutt opp frukt i passe små biter og lag en fargerik salat eller spidd. Unger elsker det og spiser med begge hender!
  • Litt rosiner er også fint alternativ til godteri. Prøv å ikke gi dem rosiner hver dag ellers i uken så kan det opprettholdes som en kos de ikke får hver dag.
  • Tørket aprikos i små biter er søtt og godt og sunt.

    Variert kost

    Om ungene nekter å spise frukt og grønnsaker, finnes det andre sunne alternativer som er bedre for de små kroppene enn søtsaker;

    - Rent kjøtt, kylling, egg, grove kornvarer, oljer, fisk - gjerne fet som sushi. Dette er eksempler på fornuftige matvarer man kan spise mer av enn enkelte andre matvarer.

    Kostholdseksperten mener at ingen matvare er sunn eller usunn i seg selv, det handler mer om hvor ofte og hvor mye du spiser av den, og hva du spiser sammen med den.

    - Et sunt kosthold er et variert kosthold der du gir kroppen litt av alt så den får den næringen den trenger, samtidig som man tar vare på ens mentale helse med å spise det man liker aller best. Selv om det kan dreie seg om fete oster eller sjokolade, handler det om akkurat så passe mengder at det ikke tar overhånd. Det er den gyldne middelvei som teller, la barna kose seg, men ikke ihjel!



Les hele saken
Les alt om:

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!