Er du lei av rumling og luftsmerter i magen, er det viktig å finne ut hva som skaper problemene for deg. Hvis du lurer på hvordan du skal roe ned magedansen, kan det være at du spiser for grovt brød!

Sunn brødskive

Kvinneguidens kostholdsekspert Camilla Andersen forteller nemlig at mange kan slite med luft i magen nettopp på grunn av dette.

Ernæringsfysiolog Camilla Andersen på Kvinneguiden!

Kvinneguiden.no har inngått et samarbeid med ernæringsfysiologen Camilla Andersen.

Camilla er cand.scient i samfunnsernæring fra Universitetet i Oslo, og driver i dag nettstedet Somebody.no, der hun tilbyr hjelp til varig livsstilsendring og vektnedgang.

- Om du får i deg mye fiber og drikker for lite, kan det lett dannes mer luft i magen. Det er viktig at fiberet får vann å blande seg med i magen. Luft kan også komme av at man rett og slett svelger mye luft. Rumling oppstår når maten eltes og fordøyes, derfor er det lurt å ta det rolig når man spiser. Ikke stress, tygg godt og slapp av rundt måltider, råder Andersen.

Kostholdseksperten mener likevel at den absolutt beste brødtypen for kroppen er grovt brød med enn 50 prosent sammalt mel.

- Det er ikke alltid like lett å vurdere dette bare ved å se på brødet eller ingredienslisten. Et hjelpemiddel er brødskalaen som benyttes av bakere, sier Andersen.

Slank med brød

Om du tror at det er bedre å spise knekkebrød fremfor vanlig brød når du slanker deg, kan ernæringsfysiologen fortelle deg at dette er feil.

- Men du skal passe på antall kalorier du får i deg totalt på en dag, så du kan ikke spise ubegrenset. Du får nok mer knekkebrød enn brødskiver for kaloriene, men liker du brød, skal du spise det selv om du skal ned i vekt. Det er viktig å trives på veien ned, sier Andersen.

Hva skal man se etter på innholdsbetegnelsen når man kjøper brød?

- Se at ikke første ingrediens er hvetemel. Står hvetemel først er det nemlig det det er mest av i brødet. Jeg har kommet over brød som heter noe med grovbrød men som har hvetemel først i ingredienslisten. Lett å bli lurt, altså!



Les hele saken
Les alt om:

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!