Ernæringsfysiolog Camilla Andersen på Kvinneguiden!

Kvinneguiden.no har inngått et samarbeid med ernæringsfysiologen Camilla Andersen.

Camilla er cand.scient i samfunnsernæring fra Universitetet i Oslo, og driver i dag nettstedet Somebody.no, der hun tilbyr hjelp til varig livsstilsendring og vektnedgang.

Vi kjenner alle til dette problemet, enten det dreier seg om plagsom oppblåst mage på trening, eller en rumlende mage i eksamenslokalet.

Feilernæring?

En urolig mage kan skyldes mange ting, men som oftest er problemet stress- eller kostholdsrelatert. Tenk over alle stressperiodene i løpet av en vanlig dag; å løpe ut døra med brødskiva i hånden, spise på bussen, lunsj foran PC-skjermen eller nervøsitet for neste møte.

Det kan også hende at du rett og slett spiser feil, kanskje får du i deg for mye hvitt sukker og karbohydrater? Kanskje er det den fiberrike kosten som gir deg luft? Kanskje er maten for tung?



Tips



Kvinneguidens kostholdsekspert Camilla Andersen har flere forslag til hvordan man roer magen.

- Kamille er kjent for å ha beroligende effekt, men det er subjektivt om man opplever effekten. Men det er ikke farlig å prøve med for eksempel kamille-te, sier hun.

  • Noen reagerer på belgfrukter, løk og melkeprodukter i forhold til luft i magen. Da kan det hjelpe å kutte ut eller begrense dette, men pass på å ikke kutte ut basisvarer i kostholdet dersom det ikke er nødvendig.

  • Mye frukt kan føre til luft i magen på grunn av at du får i deg for mye fiber.

  • Pass på å drikke vann istedenfor sukkerholdige drikker.

  • Et kosthold med for mye raffinert mat og for lite fiber også gi urolig mage. Løsningen blir igjen å ha et så variert og lite overdrevet kosthold som mulig. Litt av alt.

  • Det hjelper å drikke Biola regelmessig for å holde magen i sjakk.

  • Stress påvirker også magen til å bli urolig. Så kanskje årsaken ligger i måten du organiserer hverdagen på. Forhåpentligvis kan du gjøre noe med det.

  • Sjekk gjerne med legen din, i noen tilfeller kan du ikke løse problemene selv.



Les hele saken
Les alt om:

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!