Inspirert av kjendisforeldrene med fete bankkontoer blir det mer og mer vanlig å bruke tusenvis av kroner på utstyr til spedbarnet. Glem enkle bomullsbodyer, stellebord fra IKEA og brukt barnevogn. Nå er det nemlig silkeplagg, designersenger og barnevogner med skinndetaljer som teller..

Amerikanske foreldre brukte i fjor nesten 30 milliarder kroner på utstyr og klær til barn under skolealder. Det er en økning på ca 5 % i forhold til 2004.

Og det er ikke bleiene som har blitt dyrere.. Poshtots.com tilbyr en endeløs rekke av eksklusive og dyre produkter for barn. Nettbutikken skryter av å ha solgt produkter til Gwyneth Paltrow, Dylan McDermott og Katie Holmes.

-Mange av kundene våre har fått barn sent, og de har nok penger til å gi den lille det aller beste, sier Andrea Edmunds, grunnlegger av nettbutikken.

Designerstol til 875 dollar

Christina Boujnah startet i 2002 Yoya, en designerbutikk for babyer og små barn, midt på Manhattan.

-Målgruppen vår er ikke middelklassen, sier hun.

-Pris er ikke et tema for kundene våre, de vet at dette er en designbutikk.

Butikken tilbyr for øyeblikket klær, møbler og utstyr fra 15 designere. Det siste produktet som kom inn i sortimentet er «Cala»-stolen, en barnestol formet som en Cala. Prisen ligger på vanvittige 875 amerikanske dollar.

Selv om de rike foreldrene sikkert bare vil det beste for barna sine, så kan man jo spørre seg: Er det barna eller foreldrene som setter mest pris på designerklær og eksklusive møbler?

Kilde: Forbes.com

Foto: fleurville.com/

Les hele saken
Les alt om:

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!