Slitte sommerdekk farlige

Mange tror at sommerdekk med tre-fire millimeter mønsterdybde fortsatt kan rulle trygt på veiene. Redaktøren i Auto motor og sport er ikke en av dem.

Sist oppdatert
Bilmagasinet har kjørt tester med slitte dekk og endt opp med resultater som bør få det til å gå kaldt nedover ryggen på noen hver.

- Vi anbefaler slett ikke å kjøre på sommerdekk med mønsterdybde som er mindre enn 3 mm. For et par år siden gjorde vi en test med slitte sommer- og vinterdekk og resultatene var skremmende. I testen sammenliknet vi brukte sommerdekk som hadde mellom 3,0 og 3,7 mm mønsterdybde med nye dekk av samme type, sier redaktør Kjell Magne Aalbergsjø.

Vått problem

- Så lenge vi holder oss på tørr asfalt, går det riktig bra med slitte dekk. Testen viste at de slitte dekkene faktisk var litt bedre enn nye dekk. De har mindre mønster og dermed er også mønsteret mer stabilt, noe som blant annet gir bedre styrerespons, forklarer Aalbergsjø.

- Men på våt asfalt fikk de slitte dekkene umiddelbart problemer. Mens det nye sommerdekket vannplanet ved 82,6 km/t ved kjøring rett fram gjennom vannbadet, vannplanet de slitte dekkene allerede ved 60 km/t. I sving tålte de nye dekkene 0,42 G sidekraft før de måtte gi tapt for vannplaningen. De slitte dekkene måtte gi tapt ved 0,30 G. Slitte dekk håndterte 28 prosent mindre G-krefter enn de nye dekket.

Som følge av dette blir også bremse- og handlingegenskapene på våt asfalt dårligere for de slitte dekkene enn for de nye, konkluderer AMS-redaktøren.

Vinterdekk er ikke sommerdekk

Vurderer du å slite ut de gamle vinterdekkene som sommerdekk, bør du også tenke deg om. AMS-testen viste at brukte vinterdekk med mellom 5,0 mm og 6,4 mm mønsterdybde vannplanet ved 16,6 km/t lavere hastighet enn det nye sommerdekket. I tillegg hadde det brukte dekket 12,8 meter lengre bremsestrekning, dette er tre billengder. Bilen med vinterdekkene hadde fortsatt 40 km/t når den passerte punktet hvor bilen med sommerdekkene stoppet.

- Å tro at slitte vinterdekk egner seg som sommerdekk er feil og farlig. Hver sommer ser vi biler skodd med nedslitte vinterdekk. De har fortsatt lovlig mønsterdybde, men egenskapene for øvrig er skremmende dårlige. Kjører du på det vi kaller nordiske vinterdekk, bør de av så kvikt som mulig.

- Kontroller mønsterdybden når du setter bort vinterdekkene. Er den under fem millimeter kan du allerede nå notere "kjøp nye vinterdekk" under september i almanakken, eller anskaffe nye allerede nå. Vinterdekk er gjerne rimeligst om våren, slår Aalbergsjø fast.

__________________________________________________________________________

Foto: Auto motor og sport/Øivind Skar

Denne saken ble første gang publisert 26/04 2006, og sist oppdatert 30/04 2017.

Les også