Det skjer ingenting før du begynner, som det heter i reklamen. Per Wright, skøytelærer ved Norges Idrettshøgskole, anbefaler fireårsalderen som et ypperlig tidpunkt for skøytestart. Men selv voksne kan lære raskt med moderne skøyter som stiver opp anklene.

- Et par egnede skøyter, samt en annen person eller en stol å lene seg på, er det som skal til. Etter ett kvarter kan selv voksne nybegynnere ha glede av skøytene, sier Wright.

Ikke kjøp skøytene for store, heller ikke til barna.

- For store skøyter blir vinglete, og gir dårlig balanse. Kjenn etter at skøytene sitter godt med et par ullsokker oppi, tipser Wright.

Velg rett skøyte

Skal man velge med hockey-, bandy-, danse- eller turskøyter? Her er skøytelærerens råd, som gjelder for både banr og voksne:

* Hockeyskøyter:

Pluss: De beste skøytene til opplæring, fordi de er lette å manøvrere, starte og stoppe - slik man trenger ved spill med kølle og puck.

Minus: Ikke de aller raskeste skøytene hvis du bare vil gå framover. Ingen pigger å ta piruetter på.

* Bandyskøyter:

Pluss: I utgangspunktet det samme som hockeyskøyter, dermed med de samme egenskapene. Men blant aktive spillere er slipingen forskjellig fra hockey til bandy. Til bandy slipes det 10-12 cm glideflate (mot 5-7 cm glideflate på hockeyskøyter), fordi bandy spilles på litt lengre baner enn hockey.

Minus: Bandysliping gjør skøytene litt mindre egnet enn hockeyskøyter til start/stopp/hive seg rundt.

* Kunstløpskøyter:

Pluss: Veldig støe. Godt egnet til balanseøvelser, manøvrering, piruetter, dans. Velegnet til opplæring. Kan også brukes til skøyteleik og egner seg faktisk også ganske godt for spill med kølle og puck.

Minus: Litt vanskeligere å få god gange forover enn på hockeyskøyter. Kan slå piggene nedi foran ved skøyteleik og spill hvis man er uerfaren. En del sliper vekk ned nedeste piggen for å unngå slike problemer.

* Lengdeløpsskøyter:

Pluss: De raskeste skøytene. Riktig valg hvis det eneste du vil, er å gå fort rundt banen. Også flotte til turer på sjøis.

Minus: Vanskelig å manøvrere ved start, stopp, skøyteleik. Ikke en opplæringsskøyte. Ha gjerne minst to sesonger på andre skøyter før du begynner med lengdeløpsskøyter.

*Turskøyter:

Pluss:Kan enkelt festes med remmer utenpå fjellstøvler (rimeligst), eller med bindinger tilpasset skistøvler (litt dyrere). Veldig gode til lengre turer på sjøis. Praktisk med staver til. Turskøyter er folkesport i Sverige, og gir fantastiske friluftsmuligheter.

Minus: Værforholdene i Norge! Som regel vil snø sette en stopper for turene på islagt sjø. Heller ikke velegnet som opplæringsskøyte, spesielt ikke for barn.

Skøytestell

* Sliping: Dårlig slipte skøyter er som ski uten smøring - de blir bakglatte. Man får ikke startet og stoppet ordentlig. Vanligvis holder det å slipe skøytene etter hver tiende gang på isen. Mange skøyter trenger sliping når de er nyinnkjøpte. Blant aktive skøyteløpere slipes skøytene etter ulike behov, mens standardsliping brukes for oss andre.

* Kalosjer: Viktig for å bevare stålet skarpt. Man kan godt gå litt med skøytene og kalosjene på (utenfor isen), det ødelegger dem ikke. Husk alltid å tørke stålet godt før kalosjene settes på, ellers ruster stålet veldig fort.

Ha utstyret i orden

* Hjelm:

Hjelm er påkrevet i skøytehaller, på utendørsbaner er det ofte fritt valg. Alle bør likevel bruke hjelm uansett type skøyteaktivitet, ellers kan et fall bakover mot hard is bli katastrofalt. Husk at hockeyhjelm beskytter bakhodet bedre enn sykkelhjelm. Annet beskyttelsesutstyr enn hjelm er ikke nødvendig før man trener lagspill aktivt.

* Støtte:

De første gangene kan det være en fordel å ha noe å lene seg på, både for barn og voksne. En stol egner seg for større barn og voksne. Trafikktopper eller bruskasser for småbarn. Støtteutstyret trenger bare være med de første gangene. Har man ikke slikt utstyr med, kan det være like greit å gå bak en annen person som man lener seg fram mot. Å leie i hånden er derimot ikke bra for skøytestillingen og balansen.

* Lek og moro:

Trafikktopper egner seg til til "slalåm" og løyper. Kølle og puck for spill (gjerne lagspill med 3-4 deltakere på hvert lag) er motiverende for alle aldre.

Foto: Silje Eide

Les hele saken
Les alt om:

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!