Vinteren er ikke bare nypreparerte skiløyper og silkeføre. De fleste har mer enn én gang slitt seg fram på dårlig brøytede veier for til slutt å ende med hjulspinn i en bakke.

- I kritiske situasjoner hjelper det med god fantasi, sier Jan Ivar Engebretsen, mangeårig veipatruljemann og nå leder for NAFs veipatruljetjeneste.

Sammen med Engebretsen har vi "prøvekjørt" de viktigste hjelpemidlene du kan ha nytte av når forholdene avviker fra normalen.

Husk dekkvask

Det første knepet får å skaffe seg maksimalt veigrep er å vaske bildekkene ofte. Gjerne et par ganger i uka, avhengig av kjøremønsteret og hvor du bor.

- Salt og skitt kliner seg inn i dekkenes gripemønster og gjør dem glatte, påpeker Engebretsen. Så kjører han testbilen vår ut i snøen, sprayer på rensevæske fra en boks du eksempelvis kjøper på bensinstasjoner for rundt 60 kroner, lar det hele stå et par minutter og kjører så bilen en meter til. Tilbake i hjulsporet ligger en brun "guffe" og dekkene ser helt rene ut. Særlig i de områdene av landet hvor veiene saltes blir dekkene ekstra glatte.

Klister gir feste

- Vi smører skiene våre for å få feste i bakkene. Klister på boks leveres også til bilens dekk. Bare å spraye på. Ofte kan dekklister være nok for å komme opp og fram.

Engebretsen er på offensiven nå, men i vårt tilfelle var bakken både for bratt og glatt til at klisteret hjalp. Så hurtigkjetting hales fram fra ei svært og tung pakke nederst i bagasjerommet.

Mange typer kjetting

- Hurtig og hurtig, sukker Engebretsen, og slår fast etter å ha slitt i fem minutter at han burde lest bruksanvisningen først.

Hurtigkjetting leveres i mange varianter og prisklasser, fra de rimeligste på Biltema til 179 kroner per par til rundt tusenlappen. Du får hva du betaler for, og skal kjettingene brukes mye og vare i mange år lønner det seg å legge på noen hundrelapper.

Men hurtigkjetting er langt fra så hurtig å legge på som man først får inntrykk av. Mange av dem kan være skikkelig vriene å få på, og særlig når man står i kulde og med snø til oppå anklene. Et lurt råd kan være å tørrtrene, eksempelvis på et reservehjul, før vinteren setter inn.

Sokker på hjulene

Så vi ender opp med den norske oppfinnelsen AutoSock til rundt 600 kroner. Sokken tres enkelt over drivhjulene, bruksanvisningen er god og medfølgende plasthansker hinder at man blir møkkete på hendene. Så kjører vi opp.

Disse tekstilsokkene ser slett ikke ut til å kunne ha noen effekt, men det spesielle stoffet i slitebanen gir betydelig økt friksjon.

Til slutt er testbakken vår så glatt at kun strøsand hjelper. Intet biter bedre på glatt is enn nettopp sand og grus.

Så tilbake til fantasien.

- Jo, det er mye du kan gjøre for å komme fram. Velg spor hvor det ser minst glatt ut. Og står du fast hjelper de gjerne å vri hjulene litt og rygge ut. Unngå for all del å kjøre så langt at snøen løfter bilen opp fra bakken. Da er det bare å hente spaden - eller ringe etter hjelp, sier mannen som ikke har tall på hvor mange han har hjulpet ut av vinterlige problemer.

Og av egen erfaring legger vi til: Du kjører deg aldri fastere enn med en firehjulstrekker!

Engebretsens vintertips:

* Husk å ha rene dekk. Dekkrens og klister bedrer veigrepet.

* Med noen kilo tørr sand, en liten spade og et slepetau kommer du langt. Husk arbeidshansker og gjerne varmt tøy i bilen. Dress og dansesko egner seg dårlig i snøføyka.

* AutoSock veier lite, opptar lite plass og kan i mange tilfeller være fullgod erstatning for kjettinger.

* Et veien virkelig glatt eller snøen dyp hjelper kjettinger best. Men de må festes skikkelig ellers ryker lett bremseslanger og sensorer for ABS-bremsene.

* I kritiske situasjoner kan gulvmater være til god hjelp.

Foto: Øivind Skar

Les hele saken
Les alt om:

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!