Nyere forskning viser at en som slutter å røyke vanligvis legger på seg 200-300 gram.
Dette kan du enkelt kompensere ved å innføre et sunt og variert kosthold, og ved å bevege deg litt mer enn vanlig. Spis tre til fem regelmessige måltider daglig. Aldri hopp over frokosten.
Ikke la det gå for lang tid mellom hvert måltid, for da er det lettere å ty til småspising. Drikk rikelig med vann, og start gjerne dagen med et par glass. Ta også et glass vann før måltidene senere på dagen, for da blir det mindre plass til mat i magen.
Tygg på en grønnsak eller tyggegummi hvis må ha noe å engasjere kjevene med. Styr unna søtsaker, snacks og fastfood. Det var det.

Bortsett fra litt mosjon i ny og ne. Poenget er ikke hvordan du trener, men at du kommer deg i sving med ett eller annet og gjør noe nytt og annerledes enn å sitte hjemme å røyke. Finn en måte å trene på som du liker. Noe du føler deg vel med. Og ta det rolig i starten. Det er mye bedre å gå en skikkelig tur enn å sitte hjemme og prøve å motivere seg for å jogge. Det ¿nnes utallige måter å bevege kroppen på. La ikke vekten hindre deg å slutte med røykingen. De eneste som vil fnyse av dette, er tobakksprodusentene.

(Artikkelen er et utdrag fra en av metodene i den nye boken 101 måter å slutte å røyke på, av Atle Bredesen.)



Foto: Dreamstime.com

Les hele saken
Les alt om:

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!