- Det er mye høst og vinter i Norge, hva skal vi bruke denne tiden til? spør Remo Rehder retorisk.

Rehder er ansvarlig for nettstedet Brettspillguiden, hvor folk kan lese anmeldelser, diskutere og holde seg oppdatert på brettspillfronten. Her skjer det fortsatt mer enn du kanskje tror: Smarte penger, Kjendis på boks, Skrik-mysteriet og Ordskifte er bare noen av de mange nyhetene, mens Brainstorm kommer med oppdatert innhold, Passport i dvd-versjon og Trivial Pursuit lanseres i kjendis-vinklet miniutgave.

Sosial dimensjon

Desember er høysesong for alt som smaker av spill, lek og hjernetrim - både i bokhandelen (fram til julaften) og i de tusen hjem (gjennom hele romjula).

Men hvorfor spiller og leker vi så mye? Det er den sosiale delen rundt et godt brettspill som avgjør, mener Kjell Inge Torgersen fra nettbutikken spillskrinet.no.

- Brettspill involverer sansene, kløkten og dine sosiale evner, på en måte du ikke finner andre steder, hevder Torgersen.

- Spill og lek krever et nærvær og en tilstedeværelse som tiltaler oss, supplerer Marit Grøtta.

Hun er stipendiat i litteraturvitenskap ved Universitetet i Oslo, og opptatt av forholdet mellom spill og estetikk.

- Når vi spiller, trer vi inn i en verden hvor egne regler erstatter virkelighetens regler. Det gjelder å utfolde seg kreativt innenfor rammene av disse reglene. Her har vi aldri full kontroll, men må forholde oss til terningens tilfeldigheter og medspillernes manøvrer, forklarer Grøtta.

Selv ikke ankomsten av Playstation og liknende spillkonsoller har dempet nordmenns higen etter "gammeldagse" brettspill. Salget stiger faktisk, og nordmenn spiller i gjennomsnitt én gang i måneden. Dette er best i Norden, poengterer Michael Vanting, produktansvarlig i Hasbro Nordic, som er verdens største produsent av brettspill.

- I år selger vi brettspill til Norge for 340 millioner kroner, forteller Vanting.

Sudoku

De nye dillene i 2005 er likevel sudoku og poker. Så kort tilbake som i mai måned leste Torgeir Husby - boksansvarlig i Ark-kjeden - om sudoku for første gang. Hva er sudoku? tenkte han. Et drøyt halvår senere har Ark-kjeden solgt 40.000 sudoku-bøker.

- Jeg har aldri opplevd noe lignende. Vi ble nesten tatt på senga, sier Husby.

Så langt er det gitt ut mer enn 20-sudoku titler på norsk. I tillegg kommer norske og utenlandske aviser med egne soduko-utgaver. Det nye nå - allerede - er kakuro. Kakuro er mer avansert enn sudoku, man må regne seg fram til hva som skal stå i rutene. De første bøkene er allerede på markedet, og i løpet av desember og januar kommer det store rushet.

Poker har ikke akkurat den samme nyhetsverdien som sudoku og kakuro. Likevel er poker blitt en av årets store livsstilstrender. Både nettpoker og den mytiske, gamle varianten.

- Interessen startet så smått for halvannet til to år siden, opplyser Vivi Stedt, daglig leder av Biljardexpressen i Oslo. Butikken hennes selger store mengder pokerkofferter i priskategorien 800-1200 kroner. Særlig til litt yngre menn.

- I stedet for å gå på byen og drikke mye øl, sitter de hjemme i sosialt lag og spiller poker, kommenterer hun.

Filosofisk

Den kreative siden ved spill har gjennom århundrene fascinert en rekke forfattere, filosofer og kunstnere. Filosofen Gadamer har for eksempel sagt at man tror at man spiller et spill, men i realiteten blir man spilt av spillet, forklarer Marit Grøtta.

- Og forfatteren Georges Perec brukte spillregler i den kreative prosessen. Han skrev romanen Forsvinningen uten å bruke bokstaven e.

Grøtta kan også fortelle at Napoleon likte å spille lotto. Han var fæl til å jukse, bemerker hun.

- Immanuel Kant, på sin side, var særlig opptatt av kortspill. Men han ville aldri ha jukset.

Brettspill på dvd

Enkelte brettspill-suksesser er nå kommet nå i dvd-utgaver, ikke minst for å ta opp konkurransen med konsollspill. Hasbro Nordic håper i løpet av året å selge 60.000 Trivial Pursuit-dvd-er - totalt i hele Norden - mens Atmosphere er et et annet populært, interaktivt brettspill. Nå er også geografikunnskap-spillet Passport kommet i dvd-utgave - og trolig er dette en trend vi vil se mer til de kommende årene.

Årets beste spill

Brettspillguiden har for første gang i Norge kåret årets brettspill. 50 spill ble evaluert, før 20 spill ble nominert i fire kategorier. Og vinnerne er:

Årets Barnespill:

Cranium Cado. "Basert på oppgaver som skal løses av barna - en god blanding av kunnskap og lek."

Årets familiespill:

Alhambra. Dynamisk spill med litt annerledes tema hvor spillerne er byggherrer. "Mye interaksjon og mange kvaler i valgene gjør spillet til en vinner".

Årets selskaps- og kunnskapsspill:

Ordskifte. "Kan bli det nye Scrabble".

Årets strategispill:

Memoir 44. "Mange komponenter, enkle og naturlige regler og et spennende tema avgjorde saken".

Tre gode tips

Her er de tre beste brettspilltipsene til Kjell Inge Torgersen fra Spillskrinet.no:

1. Alle spillere, også de uerfarne, vil ha glede av Ticket to ride. Det er smart, kjapt og gripende og du blir veldig engasjert. Spillet lærer deg mye om dem du spiller mot. Det er så mye som avslører deg

2. Puerto Rico er et økonomisk spill med sterke strategiske elementer. Det handler om å drive en plantasje så godt som mulig. Spillet tar omtrent to timer og passer for alle fra 12 år og oppover. Alle gjør sine trekk samtidig, ingen venter på tur.

3. Partyspillet Konkelimonke er en gammel klassiker. Du trekker et kort med et snedig ord, alle skal forklare hva ordet betyr, men hvem har rett? Cranium er en ny variant av dette spillet. Det passer for alle som har forestillingsevne og som kan lese.

Foto: Paal Audestad

Les hele saken
Les alt om:

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!