Mest mulig lux er ekspertenes råd til deg som skal investere i en lampe for lysbehandling.
Ifølge ekspertene er 80 prosent av befolkningen upåvirket av vintermørket. 20 prosent er noe plaget. En liten andel på noen få prosent er sterkt plaget, oftest i form av søvnproblemer, døgnrytmeforskyvelser og/eller nedstemthet. Bare noen ytterst få går inn i en tyngre depresjon, og de er gjerne disponert for depresjon fra før. I tillegg får mange ekstra hang etter mat, spesielt søtsaker, og kan legge på seg flere kilo.

Mange mennesker får så store plager i den mørke årstiden at det ligner en depresjon. Løsningen kan da være å sitte foran en lysbehandlingslampe i 30-45 minutter hver morgen, i en til to uker, og så fortsette å gjøre dette etter behov.

Hendige modeller

Lamper for lysbehandling skal gi kraftig dagslys-lignende lys. Belysningsstyrken måles i enheten lux.

- Lampene bør helst kunne gi en belysningsstyrke på 10.000 lux, opplyser professor Odd Lingjærde, forfatter av boken "Når man gruer seg til vinteren" og en av veteranene på forskning innen lysterapi.

Lingjærde mener de nyeste lampene ikke nødvendigvis er av bedre kvalitet enn de første som ble brukt.

- Noen av de første var imidlertid nokså tungvinte, store og uhåndterlige. Nå bruker man mer hendige modeller. Det beste er å ha en stor flate, bredere lysflate gjør det lettere for øyet å fange opp lys. Effekten svekkes med avstand fra lysflaten, forklarer Lingjærde.

Investering for bedrifter

Prisen for lampene ligger på rundt et par tusen kroner. Arne Holte, professor i helsepsykologi ved Universitetet i Oslo og avdelingsdirektør ved Nasjonalt folkehelseinstitutt, mener det er viktig å satse på kollektive løsninger framfor inviduelle.

- Lyslamper kan være en god og billig investering for bedrifter. Hvis jeg hadde en bedrift der jeg var opptatt av at folk skulle være noenlunde våkne når de begynner på jobb, ville jeg hatt et frokostrom med lyslampe, hvor folk kunne lese morgenavisen, og ta en kopp kaffe, sier Holte.

De som vil investere i en dagslyslampe, får flere tips.

- Vanlig hvitt lys er tilstrekkelig. Lampen behøver ikke utstråle fullspektrumlys, fortsetter Holte, som peker på at farget lys gir svekket eller ingen effekt, rett og slett fordi det gir færre lux.

Behandlingslampene er noe helt annet enn solarium, lysbehandlingen må gjennom øynene.

- Mesteparten av uv-strålene bør dessuten være fjernet, da det i verste fall kan gi grå stær, utdyper Lingjærde.

Lampene bør dessuten ha flimmerfritt lys for å unngå slitne øyne, hodepine og lignende ubehag. Lingjærde mener imidlertid at dimmer på lampene ikke er nødvendig.

- Enten kan du flytte deg lengre unna lyset, eller så kan du korte ned behandlingstiden, foreslår han.

Dagslys viktig

Lamper med lavere lysstyrke enn 10.000 lux kan imidlertid også brukes. Lysstyrke under 2500 lux anbefales imidlertid ikke, ifølge Holte.

- 10.000 lux anbefales da dette antakelig gir raskere effekt, og større fleksibilitet siden man ikke behøver å sitte helt stille foran lampen, men kan spise frokost og lese avisen samtidig. Merk at lysstyrken på de ulike lampene kan være målt inn på ulik avstand fra lampen, sier Holte.

Han mener for øvrig at slettes ikke alle trenger å investere i en behandlingslampe. I stedet tar Holte til orde for å være mest mulig ute på dagtid.

- Jo mer dagslys du kan få, desto bedre.

Salget øker

Det finnes ingen samlede tall for salget av lysbehandlingslamper, men leverandørene forteller om økt etterspørsel.

- Basert på vårt eget salg og vår posisjon i markedet, estimerer vi det til å være cirka 10.000 lamper per år, sier Lise Ludvigsen, markedssjef i Philips Norge.

Philips introduserte sine første lysbehandlingslamper høsten 1997. På det tidspunktet fantes det andre produkter på markedet, men disse var først og fremst rettet mot profesjonelle, og i svært liten grad mot vanlige forbrukere.

- Kunnskapen og oppmerksomheten rundt lysterapi økte. Fra å være noe som bare ble brukt til behandling av mennesker som var hardt rammet av vinterdepresjon, ble den et mer allment velværeprodukt, utdyper Ludvigsen.

- Det har økt litt hvert år, og vi merker ekstra etterspørsel nå om høsten, opplyser Tore Skjøtskift, daglig leder og innehaver av Tynset Elektronikk, som begynte med lyslamper i 1998.

Også leverandøren Solstråle forteller om økt omsetning av lysterapilamper siden firmaet startet import fra Finland i 2001.

- Investering i forebyggende helse ser ut til å bli vanlig, både i offentlig og privat sektor. Den største bremsen er at de fleste avdelingsledere er menn. Der kvinner har slike jobber, er terskelen lavere for at det brukes av for eksempel velferdsmidler til kjøp av lamper, forteller Jostein Lynum, daglig leder i Solstråle.

Får søvnproblemer

Mangelen på lys forvirrer kroppens indre klokker. Om vinteren, når det ikke er noe morgenlys, blir vi vekket av vekkeklokken. For kroppen blir det som å stå opp midt på natten. Mens vi går på jobb "sover" fortsatt kroppen. Når det lysner utpå formiddagen, er det morgen i kroppen. Når vi skal legge oss om kvelden, har kroppen ettermiddag i seg. De mest plagede blir liggende våkne til mellom klokka to og fire om natten. Etter hvert bygger mange opp en kronisk søvnforstyrrelse.

Fakta om vinterdepresjon

For å stille din egen diagnose, kan du sjekke disse typiske symptomene på en mørketidsreaksjon:

* Økt søvnbehov og forskyvning av døgnrytmen, som ofte gir søvnforstyrrelser.

* Nedsatt stemningsleie.

* Økt appetitt, særlig sug etter søtsaker.

* Vektøkning.

* Sosial tilbaketrekning, eller manglende interesse for andre mennesker.

* Mangel på energi, slapphet, tiltaksløshet.

Symptomene kommer om høsten når det begynner å mørkne. De forsvinner om våren når det lysner.

Plagene gjentar seg årlig, selv om de kan være noe lettere noen år enn andre.

__________________________________________________________________________

Les hele saken
Les alt om:

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!